همه با هم، رویاهارو طراحی کنیم
Together As One, Designing The Dreams
ورود | ثبت نام
اجزا و عناصر کلیدی (Elements And Components)

یو آی کیت چیست و چرا باید از آن استفاده کنیم؟

تاریخ انتشار

آخرین بروزرسانی

محتوای مقاله

طراحان و توسعه‌دهندگان وب بیشتر از همه درک می‌کنند که طراحی یک رابط کاربری چقدر دشوار است. مشتری‌ها معمولاً چیزی می‌خواهند که استفاده از آن آسان باشد، با برند تجاری آنها ارتباط داشته باشد و از جدیدترین رویکرد‌های طراحی مدرن پیروی کند. آنها معمولاً می‌خواهند چیزی که در نظرشان است به سرعت و با بودجه محدودی تحویل داده شود.

ظهور فریم‌ورک‌های فرانت اند (Front-End) مانند Bootstrap و Angular با قابلیت‌های سفارشی سازی متعددی که به کاربرانشان عرضه می‌کنند، حال و هوای تازه‌ای را به این بازار وارد کرده است، اما با این حال یک قالب ساخته شده با این فریم‌ورک‌ها ممکن است حاوی کدهای غیرضروری زیادی باشد.

طراحان اغلب مجبور به انتخاب‌های سخت ‌می‌شوند : آیا برای هر سایت همه چیز را از نو بسازند، یا قبل از ساختن یک سایت ابتدا همه قسمت‌هایش را آماده کنند و بعد مثل یک ماشین همه چیز را روی یک شاسی سوار کنند؟ خب کیت UI یک همزیستی عالی برای آنها ارائه می‌کند.

حالا، اگر هنوز از کیت‌های UI برای طراحی وبسایت خود استفاده نکرده‌اید ممکن است الان زمانش فرا رسیده باشد که این کار را شروع کنید.

کیت‌های UI می‌توانند با ساده‌تر کردن فرآیند طراحی، در وقت و هزینه‌های شما بسیار صرفه‌جویی کنند و طراحی‌های شما را بهتر جلوه‌ دهند و در یک کلام عملکرد بهتری را برای شما به ارمغان بیاورند.

در این مقاله خواهیم گفت، که کیت UI چیست و چرا باید از آن در پروژه بعدی خود استفاده کنید. اگر علاقه مند به استفاده از آن باشید توصیه می کنیم که به یکی از کاملترین و بهترین آرشیوهای UI-kit، یعنی فروشگاه  سایت ما سر بزنید.

کیت UI چیست؟

کیت UI چیست

کیت رابط کاربری (UI) مجموعه‌ای از فایل‌های گرافیکی (معمولاً PSD) است به همراه منابعی که روی هم رفته می‌توانند به طراحان در ساختن یک قالب کاربری خوب برای وبسایت یا برنامه‌هایشان کمک کنند.

کیت‌های UI معمولاً شامل اجزای قالب رابط کاربری هستند که مفاهیم را به کاربران منتقل می‌کنند یا یک عملکردی را به کاربران وبسایت یا اپلیکیشن ارائه می‌دهند. به عنوان مثال : دکمه‌ها، ویجت‌ها (Widgets)، چک باکس‌ها (Checkboxes) ، نوارهای ابزار در سایت یا برنامه، و دکمه‌های مسیریابی در سایت.

برخی از کیت‌ها ممکن است یک فریم‌ورک را برای پشتیبانی از قالب سایت یا برنامه شما ارائه دهند. قاعده کلی برای دریافت و استفاده از UI کیت‌ها این است که هرچه بیشتر پول بدهید امکانات بهتر و پیشرفته‌تری را در اختیار شما می‌گذارند؛ یعنی کتابخانه عناصر UI شما گسترده‌تر خواهد بود.

اساساً کیت‌های UI شامل تمام اجزای یک رابط کاربری است که برای آنها وقت طراحی نداشته‌اید یا طرح آن کیت را برای رابط کاربری خود پسندیده‌اید. اگر ایده استفاده از طرح‌های شبیه به هم برای اجزای رابط کاربریتان باعث ناراحتی شما می‌شود، نگران نباشید: استفاده از کیت UI لزوماً به این معنا نیست که شما هیچ خلاقیتی را نخواهید داشت یا طرح‌های شما شبیه به دیگران خواهد شد.

کیت‌های UI معمولاً با طیف گسترده‌ای از رنگ‌ها، نمونه‌ها و الگوهای خاص عرضه می‌شوند که به شما اجازه می‌دهد تمامی عناصر و اجزا را به دلخواه خودتان شخصی سازی کنید و بعد آنها را در طرح اصلی خود ادغام کنید. برخی از کیت‌ها چندان به طور اختصاصی حول یک طرح یا موضوع خاص درست نشده‌اند، اما در عوض حاوی تعداد زیادی عناصر مختلف هستند که همه آنها می‌توانند به روش‌های هیجان انگیزی برای ایجاد سبک‌های مختلف در وبسایت یا اپلیکیشن شما ترکیب شوند.

درست است که، آن‌ها مجموعه‌ای از عناصر از پیش طراحی‌شده هستند که به دقت طراحی شده‌اند تا فرآیند طراحی را ساده کرده و تجربه کاربر را بهبود بخشند اما تنوع بالا و امکان شخصی سازی گسترده در آنها باعث شده که هنوز هم جایی برای خلاقیت هنری باقی بماند.

چرا از کیت‌های UI استفاده کنیم؟

چرا از کیت‌های UI استفاده کنیم

چرا که نه! دلایل خوبی برای پذیرش کیت UI در طراحی وبسایت وجود دارد : کیت های UI می توانند در وقت شما صرفه جویی کنند، سود شما را افزایش دهند، انرژی و منابع خلاقانه شما را آزاد کنند تا روی کارهای اساسی طراحی تمرکز کنید، طرح های شما را آسان تر تغییر دهند و فرصت هایی برای یادگیری به شما ارائه دهند.

همه این مزایای کیت‌های UI یک چیز مشترک دارند : آنها زندگی شما را به عنوان یک طراح بسیار آسان‌تر می‌کنند.

بیاید به طور عمیق‌تری به پنج دلیلی که برای استفاده از آنها وجود دارد بپردازیم :

1) کیت‌های UI می‌توانند حسابی در وقت شما صرفه‌جویی کنند.

کیت‌های UI می‌توانند حسابی در وقت شما صرفه‌جویی کنند.

فرض کنید شما به تازگی یه پروژه جدید دریافت کرده‌اید، خب احتمالاً درمورد ایده‌های جدید طراحی خودتان خیلی هیجان زده هستید بنابراین به دنبال عناصر رابط کاربری خاص و عالی هستید که معرف شخصیت و سلیقه هنری شما باشند و قبل از اینکه متوجه شوید ساعت‌ها را به جستجو در وب صرف خواهید کرد، یا خودتان شروع به طراحی آنها خواهید کرد و در این مرحله با وجود زمان زیادی که برای این کار صرف می‌کنید همچنان ممکن است چیزی نداشته باشید که با مشتری خود به اشتراک بگذارید.

طراحی یک تجارت است و ارائه همه روزه یک طرح جدید برای همیشه واقعاً ایده خوبی برای کسب و کارتان نیست.

خب کیت‌های UI می‌توانند این شکاف را برای شما پر کنند و در عین حال کار شما رو سودمند‌تر و کارآمد‌تر کنند. استفاده از آنها زمان کلی صرف شده برای یک پروژه را کاهش خواهد داد و در عین حال منافاتی با منحصر به فرد بودن طراحی شما نخواهد داشت.

به جای اینکه هر بار که یک پروژه را شروع می‌کنید، اجزای مورد نیاز را جستجو کنید- یا آنها را خودتان بسازید، یک کیت UI  کتابخانه عظیمی از همه چیزهایی که ممکن است به آنها نیاز پیدا کنید به شما ارائه می‌کند و از همه بهتر وقتی که شما به آنها نیاز داشته باشید همیشه در دسترس هستند. وقتی که کیت UI محبوبتان را پیدا کردید زمانی را که برای ویرایش و شخصی سازی آن صرف می‌کنید به طرز قابل توجهی کمتر خواهد بود.

2) کیت های UI می‌توانند سودآوری شما را افزایش دهند

کیت های UI می‌توانند سودآوری شما را افزایش دهند

در دنیای طراحی زمان به معنی پول است. اگر در شروع هر پروژه دو ساعت به دنبال عناصر اصلی رابط کاربری خود بگردید یا حتی همه آنها را با دست طراحی کنید، در حقیقت آن ساعت‌ها پول شما دارد هدر می‌رود.

در مقابل، استفاده از یک کیت رابط کاربری یا همان UI با کیفیت می‌تواند در وقت شما صرفه‌جویی کند، چرا که بهره‌وری شما را افزایش می‌دهد و در نتیجه شما به نوعی کار سودآور‌تری انجام می‌دهید.

انجام پروژه ها در زمان کمتر راه خوبی برای متمایز کردن خود از رقبایتان است. اگر بتوانید کار با‌کیفیت را به سرعت برای مشتریان خود انجام دهید، خب باید بگویم احتمال استخدام شما در هر شرکتی بسیار بالاتر خواهد رفت.

3) کیت های UI به شما امکان می‌دهند روی بخش‌های مهمتر کار خودتان تمرکز کنید

کیت های UI به شما امکان می‌دهند روی بخش‌های مهمتر کار خودتان تمرکز کنید

طراحان معمولاً تمایل دارند که کارهایشان را به تنهایی بسازند – اینطور می‌توانند خلاقیت و نوآوری خود را به بهترین نحو شکوفا کنند. اما گاهی اوقات این غریزه هنری متکی به خود برای بخش‌های مهم کار شما هزینه خواهد داشت.

استفاده از یک کیت UI برای تامین بخش‌های کوچک و کم اهمیت طراحی شما می‌تواند زمان و انرژی و خلاقیت شما را برای جاهای مهمتر ذخیره کند. بیاید صریح باشیم : هیچکس اهمیت نمی‌دهد که یک دکمه که شما طراحی کردید یک اثر هنری بی‌نظیر باشد. این چشم انداز کلی کار شما است که می‌تواند شما را به عنوان یک طراح متمایز از دیگران کند. استفاده از کیت UI می‌تواند زمان بیشتری را برای کار روی طراحی چیزهایی که واقعاً مهم هستند، در اختیار شما بگذارد.

4) کیت‌های UI ویرایش و تغییر طرح‌های شما را آسان‌تر می‌کنند

کیت‌های UI ویرایش و تغییر طرح‌های شما را آسان‌تر می‌کنند

یکی دیگر از مزیت‌های خوب کیت‌های UI این است که ایجاد یک تغییر پایه‌ای یا ویرایش‌های سطحی را به شدت برای طراح جذاب و آسان می‌کنند. فرض کنید مشتری با شما تماس می‌گیرد و ناگهان می‌خواهد تم قرمز آتشینی که برای رابط کاربری انتخاب کرده‌اید را به یک تم آبی سرد تغییر دهد.

بدون کیت UI این کار می‌تواند شبیه یک کابوس باشد، اما با یک کیت UI می‌توانید به جای تغییر کل کد‌های سایت تنها با تغییر چند لایه، تغییرات مد نظر مشتری را به سرعت اجرا کنید.

5) شما می‌توانید چیزهای زیادی را از یک کیت UI خوب یاد بگیرید

شما می‌توانید چیزهای زیادی را از یک کیت UI خوب یاد بگیرید

کیت‌های رابط کاربری با‌کیفیت لایه لایه هستند. بنابراین با کمی کاراگاه بازی درآوردن، می‌توانید فایل‌های آنها را جدا کنید و یاد بگیرید که چطور همان افکت را خودتان بسازید و عناصر سفارشی مشابهی ایجاد کنید. اساساً کیت UI فرصت بسیار خوبی برای الهام گیری و اقتباس را برای طراحان فراهم می‌کند.

می‌توانید ایده‌های خوبی از یک طراحی پیش ساخته بگیرید و با در نظر داشتن آن و ترکیب با خلاقیت شخصی و ذوق هنری خودتان یک طرح منحصر به فرد و زیبا را بسازید که مسلماً در پذیرفته شدن کار شما توسط مشتری تاثیر دارد.

اجزا و عناصر کلیدی (Elements And Components)

یو آی کیت - UI kit

خب تا اینجای مقاله حتماً متوجه تاکید ما بر روی کلمات "عنصر" و "اجزا" (Element- component) شده اید. اما اینها دقیقاً در کیت UI به چه معنی هستند ؟

در یک کیت استاندارد UI یک کتابخانه از چیزهای ضروری طراحی را خواهید یافت که با دقت کامل ساخته شده اند و به آنها "عناصر" و "اجزا" می‌گویند و معمولاً اینها عبارتند از :

دکمه ها:

دکمه

یک UI کیت دکمه‌های طراحی شده متنوعی را در سبک‌ها و اندازه‌های مختلف ارائه می‌کنند که تجربه کاربران را لذت بخش‌تر و بسیار آسانتر می‌کند

آیکون‌ها:

آیکون‌

آیکون‌ها در حقیقت زبان جهانی UI ها هستند. کیت‌ های رابط کاربری مجموعه‌ای غنی از انواع آیکون و لوگو را به شما می‌دهند که به طور موثری مفهوم ایده‌های شما را به مخاطب منتقل می‌کنند.

تایپوگرافی:

تایپوگرافی

تایپوگرافی منسجم و از نظر بصری جذاب از ویژگی‌های اصلی یک طراحی خوب است. کیت‌های UI اغلب شامل فونت‌ها و سبک‌های خاص تایپوگرافی و کالیوگرافی هستند که بسیار با دقت هم انتخاب شده و تنوع خوبی دارند.

عناصر فرمی (Form Elements):

عناصر فرمی (Form Elements)

چه به دنبال فیلد‌های ورودی برای سایتتان باشید چه به دنبال چک باکس‌های متنوع یا دکمه‌های رادیویی ، کیت‌های UI حاوی عناصر فرمی بسیار متنوعی هستند که برای حداکثر قابلیت استفاده و وضوح بخشیدن به ایده اولیه طرح شما، درست شده اند

اجزا ناوبری ( Navigation Components):

اجزا ناوبری ( Navigation Components)

در این بخش کیت‌های رابط کاربران دارای نوار‌ها، منوها، سربرگ‌ها، و برگه‌هایی هستند که جستجو و تعامل با برنامه یا سایت شما را برای کاربران آسان‌تر می‌کند.

پالت‌های رنگی:

پالت‌های رنگی

یک طرح رنگی هماهنگ می‌تواند تا حد زیادی بر ظاهر و احساس کلی یک UI تاثیر بگذارد. طرح شما با تم رنگی خود اولین تاثیر را بر روی مشتری یا کاربر سایت یا اپلیکیشن شما می‌گذارد. کیت‌های UI اغلب با پالت‌های رنگی از پیش تعریف شده به شما در این زمینه کمک شایانی خواهند کرد.

الگو‌ها:

الگو‌ها

این بخش از کیت‌های UI الگو‌های رایج را شامل می‌شود مانند صفحه لوگین به سایت یا کارت‌هایی برای محصولات و قالب‌های کلی برای صفحات روتین سایت یا برنامه شما و نیازی نیست برای صفحه‌های معمولی هر سایت یک چیز جدید را از اول اختراع کنید.

باشه! متقاعد شدم ، حالا چی کار کنم ؟

خب حالا که نظر ما را قبول کردید باید بگوییم که تعدادی UI کیت خیلی عالی در بازار و در سایت ما موجود است . از کیت‌های با فایل و لایه‌های باز تا کیت‌های پریمیوم که با کلی چیز‌های پیچیده ساخته شده‌اند. همه آنها روند کاری شما را به عنوان یک طراح آسان‌تر خواهند کرد. اما تعداد زیادی گزینه وجود دارد، باید از کجا شروع کرد؟

پیدا کردن کیت UI دلخواه ممکن است کمی زمان بر باشد، اما پیدا کردنش بیشتر از جستجوی آنلاین زمان نخواهد برد. احتمالاً در میان محصولات دسته UI – kit ما به چیز دلخواه خودتان خواهید رسید و از اولین گزینه ‌ای که خوشتان آمد به عنوان یک سکوی پرش استفاده کنید و به دنبال محصولاتی با حال و هوای مشابه بگردید و ویژگی‌های اولین کیت را به عنوان یک فیلتر برای جستجو‌های بعدی در نظر بگیرید.
کنجکاوی ما درباره UI و UI-kit ها قطعاً به همینجا ختم نخواهد شد ! به زودی مطالب بیشتری را در این باره با شما به اشتراک خواهیم گذاشت.

کاوشی در دنیای جذاب UI-kit (سوالات متداول)

طراحی خوبی داشته باشید !

پسری که در حال نگاه کردم به دوربین است در کنار مانیتور
منابع :
حبیب عرب

حبیب عرب

حبیب عرب هستم لیسانس زبان و ادبیات انگلیسی دارم و به زبان های فرانسه و اسپانیولی هم مسلطم بیش از 12 سال است در حوزه ترجمه زبان فعالم . علاقه ام به زبان های خارجی به طرف تولید محتوا و مقاله نویسی تجربی هدایتم کرد. از آنجایی که ...

دیدگاهی در مورد “یو آی کیت چیست و چرا باید از آن استفاده کنیم؟

  1. سلام
    با اینکه مقاله در مورد مسیر شغلی من نیست ولی کامل و عالی بود

    1. مدیرسایت گفت:

      امیدوارم که لذت برده باشی دوست عزیز ❤️

  2. ارسام گفت:

    بنظر من یک مقاله جامع در مورد یو آی کیت بود ممنون از وان یو ایکس

    1. مدیرسایت گفت:

      خواهش میکنم ارسام جان ❤️

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

سبد خرید
ما از کوکی ها برای بهبود تجربه شما در وب سایتمان استفاده می کنیم. با مرور این وب سایت، شما با استفاده از کوکی ها موافقت می کنید.
شروع به تایپ کردن برای دیدن محصولاتی که دنبال آن هستید.