همه با هم، رویاهارو طراحی کنیم
Together As One, Designing The Dreams
ورود | ثبت نام
ماک آپ چیست و چرا به آن نیاز داریم؟

موکاپ چیست و چرا به آن نیاز داریم؟

تاریخ انتشار

آخرین بروزرسانی

محتوای مقاله

ایجاد مدل‌حرفه ای برای هر بازاریاب یا صاحب کسب و کار بسیار مهم است. ماک آپ ها (MockUp) به برقراری ایده‌های طراحی محصول شما با همکاران، سرمایه‌گذاران یا مشتریان کمک می‌کنند. و البته باید گفت ابزار‌های بازاریابی بصری باورنکردنی هستند.

اما ماک آپ دقیقاً چیست و اگر یک طراح حرفه‌ای نیستید چگونه می‌توانید آن را بسازید؟ خوب، ما برای همه اینها پاسخ داریم.

در این مقاله به چیستی ماک آپ، انواع مختلف آن و چرایی اهمیت ماک آپ خواهیم پرداخت.

اگر پاسخ تمام سوالات خود را در این مقاله نگرفته اید، نگران نباشید ! کنجکاوی ما در این مبحث همچنان ادامه دارد. می‌توانید به بخش ماک‌اپ بلاگ ما سر بزنید.

موک‌اپ(MockUp) چیست؟

ماک آپ MockUp چیست؟

ماک آپ یا همان ماکت سازی یک رندر هنری از یک طرح یا محصول است که محصول مذکور را در عمل به نمایش می‌گذارد. ماک آپ می‌تواند یک مدل، یک تصویر، یا یک صحنه چیده شده از یک طرح یا محصول باشد و اغلب برای نمایش عمومی، آموزش یا تبلیغ استفاده می‌شود.

مفهوم ماک آپ ها به معنی ماکت و مدلسازی همیشه وجود داشته است و می‌توان آن را به اشکال مختلفی مثل طراحی دستی یا ساخت فیزیکی، ایجاد کرد.

اما امروزه به لطف فناوری و اینترنت نیازی نیست که یک هنرمند حرفه‌ای باشید یا ساعت‌های بی‌پایان را صرف طراحی ماکت خود کنید.

اکنون می‌توانید در عرض چند دقیقه یک ماکت بسازید و با ساخت سریع ماکت خود در یک ابزار آنلاین در وقت، انرژی و هزینه صرفه جویی کنید.

با استفاده از ماک آپ ها می‌توانید از فرضیات اشتباه و سردرگمی‌ها جلوگیری کنید و با همکاران و مشتریان خود، به طور دقیق، درباره محصول یا طرح نهایی به نتیجه برسید ؛ حتی قبل از آنکه فرایند تولید در محیط واقعی را امتحان کرده باشید می‌توانید بفهمید خروجی نهایی به چه چیزی شبیه خواهد بود.

همچنین می‌توانید از ماک آپ ها برای به اشتراک گذاشتن ایده‌ها یا رندرمحصولات با مشتریان استفاده کنید تا آنها قبل از خرید، ایده بهتری از آنچه می‌خرند داشته باشند.

مطلب تکمیلی در همین زمینه: یک راهنمای جامع درباره موکاپ‌ها

انواع ماک آپ‌ها

انواع ماک آپ‌ها

در تمام صنایع و کسب و کار‌ها، ماکت‌ها برای تجسم محصول قبل از تولید مفید و آموزنده هستند.

به دلیل تنوع زیاد در نیازها ، انواع مختلفی از ماک آپ وجود دارند، مانند چاپی، ماک آپ برندینگ ، ماک آپ محصولات و ماک آپ سوشیال مدیا که بر شبکه‌های اجتماعی تمرکز دارند و… . قصد داریم تا در این بخش به تعدادی از رایج‌ترین انواع آن بپردازیم تا شما متوجه شوید کدام یک با نیاز‌های شما همخوان‌تر است.

اگر همچنان درباره MockUp ها کنجکاو هستید توصیه می‌کنیم مقاله: آیا موکاپ ساختن اصلاً به درد می‌خورد را مطالعه کنید.

ماک آپ چاپی (Print MockUp)

ماکت چاپی یک رندر واقعی از چیزی است که به صورت بالقوه چاپ می‌شود و می‌تواند برای تجسم ظاهر آن پس از چاپ استفاده شود.

با ایجاد یک ماکت چاپی، می‌توانید طرح خود را بر روی آگهی‌ها، بنرها، کارت پستال‌ها و تقریباً هر چیز چاپی دیگری تجسم کنید.

جدا از گرفتن تایید از طرح کلی، ماک آپ‌های چاپی می‌توانند به تایید خوانایی اندازه فونت‌ها قبل از چاپ کمک کنند.

این ماکت‌ها چاپی می‌توانند با آزمایش ایده‌های طراحی، در وقت، استرس و هزینه‌های شما صرفه جویی کنند و حتی محیط کار شما را پویا‌تر کنند.

علاوه بر این، ماک آپ‌های چاپی برای ایجاد تصاویر بصری برای کتاب‌ها و مجلات و سایر موارد بازاریابی قابل چاپ شما عالی هستند. از یک اسکرین شات خسته کننده برای صفحه جلد کتاب خود استفاده نکنید! در عوض، یک ماکت چشم‌نواز ایجاد کنید که سرنخ‌دهی و دانلود از طرف مشتریان بالقوه را افزایش می‌دهد.

گجت ماک آپ

نمونه‌ای از گجت موکاپ

ماکت دستگاه‌ها یا گجت ماک آپ یک رندرعکس از یک دستگاه الکترونیکی است که در آن شکل دستگاهی مانند تلفن، تبلت، صفحه نمایش یا ساعت هوشمند می‌تواند با طرح شما جایگزین شود.

گجت ماک آپ یا همان ماکت سازی دستگاه‌های الکترونیکی در بازاریابی مفید هستند زیرا می‌توانید صفحات وب خود را با طرح‌های بصری جذاب به نمایش بگذارید، نه اینکه یک تصویر اسکرین‌شات خسته کننده را با مشتریان خود به اشتراک بگذارید.

این نوع از ماک آپ برای شرکت‌های کوچک فناوری و استارتاپ در مرحله توسعه محصول نیز عالی است تا بتوانند به تصمیم‌گیری بهتری درباره ایده‌های خود برسند.

این ماک آپ برای شرکت‌های کوچک بسیار مفید است تا در هزینه‌های خود صرفه‌جویی کنند و به آنها اجازه می‌دهد به سرعت به مسائل دیگری مثل تحقیق و بازاریابی بپردازند.

برندینگ ماک آپ

نمونه‌ای از موکاپ برندینگ

برندینگ ماک آپ تصویر یا مدلی است که با آرم، شعار یا سایر مشخصه‌های یک شرکت بر روی محصولات آن ارائه می‌شود. شما می‌توانید با برندسازی بر روی چیزهایی مثل دفترچه یادداشت، فنجان یا ماگ یا خودکار و خودنویس برای برند خود آگاهی و وفاداری مشتریان را به دست بیاورید.

برندینگ ماک آپ می‌تواند برای کسب و کارهایی که می‌خواهند یک کمپین بازاریابی جدید را شروع کنند بسیار مفید باشد. به عنوان مثال، سناریویی را در نظر بگیرید که در آن یک کسب و کار کوچک مقدار کمی پول برای تبلیغات کنارگذاشته باشد.

قبل از اینکه شروع به گرفتن تصمیمات اشتباه برای صرف بودجه کنیم می‌توانیم به صاحب کسب و کار چند ماکت از نتیجه نهایی بر روی اقلامی که می‌خواهد روی آنها علامت یا شعار خود را چاپ کند نشان دهیم تا فرایند تصمیم گیری هدفمند‌تر پیش برود و از اتلاف بودجه جلوگیری شود.

نکته مهم در این سبک ماک آپ این است که لازم نیست اقلام به طور دقیق با محصولات شرکت مرتبط باشند.

برای مثال یک رستوران کوچک محلی ممکن است خودکار‌هایی را که لوگوی خودش روی آنها است را به مشتریان خاصش هدیه کند.

اگرچه بین فروختن غذا و نوشتن با خودکار ارتباط چندانی وجود ندارد، اما قرار دادن لوگو روی خودکار می‌تواند به شناسایی و شهرت برند در ذهن مشریان کمک کند.

نمونه موکاپ برای برندینگ

ماک آپ بسته بندی (Packaging MockUps)

ماک آپ بسته بندی (Packaging MockUp)

ماک آپ بسته‌بندی در حقیقت یک ارائه تصویری از برند شماست که روی بسته بندی محصولات شما قرار می‌گیرد. این دسته ممکن است شامل جعبه‌ها، کیسه‌های پلاستیکی، کیسه‌های کاغذی، و سایر چیزهای مربوط به بسته بندی باشد.

در بازاریابی، بسته بندی یک کالا بسیار بیشتر از خود وسیله برای محصول شما مهم است. بسته بندی کالا یک پیام بصری ناخودآگاه در مورد کیفیت کالای داخل بسته به مشتریان می‌دهد.

بنابراین ماکت سازی برای بسته بندی می‌تواند در نهایت به بازاریابی محصول کمک شایانی بکند.

اینکه چه فونتی، با چه اندازه، با چه رنگی و در چه پس‌زمینه یا متریالی استفاده شود، همه سوالاتی هستند که در ماک آپ بسته بندی (Packaging MockUp) پاسخ داده می‌شوند.

ایجاد یک ماک آپ برای بسته بندی محصول به شما کمک می‌کند بسته بندی محصول خود را با توجه به ارزش‌ها و هدف شرکت و برند خودتان انتخاب کنید و تجربه ماندگاری را از آنباکس محصولتان برای مشتری به جای بگذارید.

ماک آپ شبکه‌های اجتماعی (Social Media MockUp)

ماک آپ شبکه‌های اجتماعی (Social Media MockUp)

ماک آپ شبکه‌های اجتماعی یک رندر دیجیتالی از صفحه‌های کاربری در پلتفرم‌های مختلف است که به شما امکان می‌دهد محتوای خود را قبل از ارسال آن در رسانه‌ یا شبکه اجتماعی هدفتان، تجسم کنید.

با توجه به اینکه نزدیک به 55 درصد از کل ترافیک اینترنت در دستگاه های تلفن همراه ایجاد می شود، مهم است که تصاویر، ویدیوها و پست های شما وضعیت مناسبی برای دستگاه های تلفن همراه داشته باشند.

ماک آپ شبکه‌های اجتماعی یک راه عالی برای برند‌ها و اشخاص هستند تا پست‌ها و محتوای خود را قبل از انتشار نهایی بررسی کنند و مطمئن شوند که به درستی همه قالب‌بندی‌ها را رعایت کرده‌اند و برای همه پلتفرم‌ها و دستگاه‌ها پاسخگو هستند.

چرا به ماک آپ نیاز داریم؟

چرا به ماک آپ نیاز داریم؟

بدون استفاده از ماکت سازی، ارائه توضیحات به صورت واضح به مخاطبان درباره آنچه می‌خواهید بسازید یا بفروشید، می‌تواند بسیار چالش‌ برانگیز باشد.

از آنجایی که بیش از 65 درصد از مردم جهان به عنوان یک تماشاگر خالص شناخته می‌شوند، ممکن است ایده خوب این باشد که به وسیله یک ماکت بتوانید روی دریافت بصری آنها از محصولتان تاثیر بگذارید.

ماک آپ ها در حقیقت پتانسیل‌های محصول شما را نشان می‌دهند. در نتیجه می‌توان از ماک آپ در همه چیز استفاده کرد. از بازاریابی گرفته تا طراحی، جلسات هیئت مدیره یا تحقیق و توسعه محصول، همه می‌توانند از ماک آپ استفاده کنند و از مزایای آن بیشترین بهره را ببرند.

با ساختن ماک آپ حرفه‌‌ای، مخاطبین شما می‌توانند محصول شما را به صورتی هیجان‌انگیز، مجسم کنند.

یک ماک آپ خوب می‌تواند:

1- به تجسم محصول نهایی کمک کند

2- تیم را حول یک هدف مشخص جمع کند

3- سرمایه‌گذاران را جذب کند

4- محصول را برای مخاطبان هدف شخصی‌سازی کند

5- درگیری مخاطب و محصول را افزایش دهد

6- به مشتریان در تصمیم‌گیری برای خرید کمک کند

ماک آپ‌ها سابقه اثبات شده‌ای دارند، مشخص است که آنها روشی ارزان و موثر برای تبلیغات و بازاریابی هستند.

تیم‌های بازاریابی سالها است که از ماک آپ‌ها برای ارائه تبلیغات تمیز و حرفه‌ای استفاده می‌کنند. این اقدام به طور قطعی و اثبات شده‌ای مشتریان را به خرید ترغیب می‌کند.

تیم‌های طراحی نیز از ماک آپ‌ها استفاده می‌کنند. با تجسم بهتر خروجی نهایی، یک ماکت خوب می‌تواند به عنوان یک راهنمای عالی برای کل تیم طراحی عمل می‌کند، تا بدانند برای چه و چطوری طراحی کنند. یک ماکت با یک طراحی خوب می‌تواند تضمین کند که تیم شما به صورت هماهنگ روی یک ایده ملموس در حال کار است و در نهایت محصولی ارائه می‌کند که با اهداف اصلی طرح مطابقت خواهد داشت.

سرمایه گذاران نیز مزایای ماک آپ ها را متوجه شده‌اند. با ایجاد یک ماکت سفارشی شده، سرمایه گذاران بالقوه می‌توانند به صورت بصری با ایده شما ارتباط برقرار کنند.

یک ماکت تمیز، شیک و حرفه ای می تواند به جذب سرمایه گذاران و سرمایه گذاری روی محصول شما کمک کند.

در همین زمینه: ده ابزار و نکته برای ساختن موکاپ با کیفیت

چند راه برای درست کردن ماک آپ

چند راه برای درست کردن ماک آپ

اگرچه ماک اپ ها از تصاویر تشکیل می شوند اما وقتی داستانی را روایت کنند، قوی ترین تاثیر را خواهند داشت. دقت به جزئیات و وارد شدن یک قصه به ماک اپ تعیین می کند که آیا بینندگان آن با داستان همراه می شوند یا آن را کسالت بار می دانند.

دو عنصر برای موفقیت یک ماک آپ وجود دارند: صحنه سازی خلاقانه و گنجاندن یک داستان واقعگرایانه در ماک آپ. در اینجا البته می خواهیم چند تکنیک رایج برای ساخت ماکت محصول را شرح دهیم.

چهار تکنیک یا روش اصلی برای این کار وجود دارد:

1. یک ماک‌آپ شخصی سازی شده را از اول درست کنید :

  • ابزار مورد نیاز: تجهیزات عکاسی/فیلمبرداری
  • نرم افزارهای ویرایش (فوتوشاپ، سریف و...)
  • نرم افزارهای ویرایش فیلم ( Adobe After Effects)
  • هزینه : متوسط رو به بالا
  • مزایا : ماک آپ هایی را درست می کنید که خاص تر و مطابق با دیدگاه شما هستند. همچنین از تصاویر و فیلم هایی با خلاقیت خودتان استفاده می کنید و نیازی به واترمارک یا خرید مجوزهای خاص ندارید.
  • معایب: بسیار گران و نیازمند تلاش بسیار زیاد. نیاز به سطح بالای دانش از نرم افزارهای خاص این کار و گاهاً ناکارآمد و وقت گیر.
درست کردن یک ماک آپ به صورت شخصی

2. ساختن یک ماک آپ با استفاده از الگوهای از پیش ساخته :

  • ابزار مورد نیاز: تجهیزات عکاسی/فیلمبرداری
  • نرم افزار های ویرایش (فوتوشاپ و...)
  • نرم افزارهای مدلسازی سه بعدی برای ایجاد رندر از محصول
  • هزینه : متوسط
  • مزایا: می توانید تا هرچقدر که دوست دارید به امتحان و بازآفرینی یک ماک آپ با استفاده از یک طرح پیش ساخته، بپردازید. بدون نیاز به خریدن لایسنس ها یا تصاویر خاص
  • معایب : به دانش نرم افزاری پیشرفته نیاز دارد. اگر یک الگوی پیش ساخته مناسب نداشته باشید ممکن است وقت زیادی را به اشتباه برای آن تلف کنید.
ساختن یک ماک اپ با استفاده از الگوهای پیش ساخته

3. از یک وب سایت تولید کننده ماک آپ استفاده کنید:

  • ابزار مورد نیاز : اتصال پایدار به اینترنت به صورت قابل اعتماد
  • عضویت در سایت OneUX برای دانلود نمونه های ماک آپ
  • هزینه : پایین / رایگان
  • مزایا : نیاز به تلاش کمتر، هیچ دانش نرم افزاری نیاز نیست و گاهی اوقات کیفیت برابر با یک مدل سفارشی خواهد بود
  • معایب : ممکن است نتیجه کار شما مشابه با کارهای دیگران باشد، از آنجایی که مشتریان از سراسر دنیا از این راه استفاده می کنند ممکن است گاهی ماک آپ شما نزدیک به یک محصول دیگر باشد
استفاده از یک وبسایت تولید کننده ماک آپ

4. استفاده از نرم افزار یا پلاگین MockUP Creator

  • ابزار مورد نیاز : نرم افزارهای طراحی (فیگما، ادوبیXD ، Sketch)
  • دریافت لایسنس نرم افزاری و دانلود پلاگین
  • هزینه : کم
  • مزایا: با کمترین زحمت و به سرعت به نتیجه می رسید. نیاز به دانش نرم افزاری بالایی ندارد. ماکت ها در نرم افزارهای طراحی به عنوان بخشی از فرایند یک طراحی محصول شناخته می شوند و به نوعی اتوماتیک وار در روند طراحی قرار می گیرند.

معایب : نتیجه ممکن است یک طرح عمومی و قابل تقلید باشد یا به کارهای دیگران بسیار شبیه باشد. از طرف دیگر، نتایج این روش ممکن است تفاوت قابل توجهی در مقایسه با روش قبلی، یعنی استفاده از سایت های ماک اپ نداشته باشد.

استفاده از نرم افزار تولید کننده ماک آپ

بهترین ابزار‌ها برای ساخت ماک آپ

بهترین ابزارها برای ساخت ماک آپ

وقتی که نوبت به ساخت ماک آپ می‌رسد، داشتن ابزار مناسب برای کار می‌تواند باعث ایجاد یک تجربه منحصربه فرد شود. در اینجا تعدادی از بهترین و مفیدترین ابزارها برای ساخت ماک آپ های سفارشی با توضیح مختصری درمورد اینکه چرا فکر می‌کنیم بهترین هستند برای شما آماده کردیم.

1- فیگما (Figma)

فیگما یگ پلتفرم طراحی UI/UX مبتنی بر وب است. فیگما در حالی که فقط به ایجاد مدلهای اپلیکیشن و طراحی وبسایت محدود می‌شود، یک پلتفرم غنی و پر از ویژگی‌های عالی است که برای طراحی Front end بسیار کارامد می‌باشد.

فیگما در چند سال گذشته به یک استاندارد برای طراحی صنعتی و تجاری تبدیل شده است. فیگما همچنین به شما اجازه می‌دهد که کارهای خود را با دیگران به اشتراک بگذارید و به صورت همزمان با دیگران همکاری کنید.

فیگما هر چیزی را که در آن ایجاد کنید ردیابی و تاریخچه‌سازی می‌کند. بنابراین وقتی می‌خواهید طرح خود را شروع کنید تمام اطلاعات به صورت دقیق در فضای کاری شما ذخیره می‌شوند.

اگر به دنبال ابزاری برای ساخت یک ماک آپ هستید، Figma  با امکانات خوبش می‌تواند انتخاب عالی شما باشد.

2- فوتوشاپ Adobe Photoshop

شرکت ادوبی برخی از نامدار‌ترین نرم افزار‌های جهان را تولید کرده است، حتی افرادی خارج از دنیای طراحی یا کامپیوتر نیز اسم فوتوشاپ را شنیده‌اند.

فوتوشاپ یک ابزار طراحی است که به شما امکان می‌دهد هر پیکسل یک تصویر را دستکاری کنید.

در بحث ساخت ماک آپ، فوتوشاپ ابزار قدرتمندی است که به شما امکان می‌دهد لایه‌های تصاویر را با یکدیگر ترکیب کنید، برش بزنید و در نهایت به یک خروجی نهایی مناسب برسید. با فوتوشاپ می‌توانید برای هر محصول خود یک ماک آپ درست کنید.

البته در حالی که فوتوشاپ به شما امکانات و کنترل کاملی روی تصاویر می‌دهد این میزان از کارامدی با هزینه گزافی برای رایانه شما همراه است.

از آنجایی که فوتوشاپ مانند فیگما مبتنی بر فضای ابری و اینترنت نیست، ممکن است رایانه شما نتواند این برنامه را بدون مشکل اجرا کند یا ممکن است این برنامه روی کامپیوتر شما اصلاً اجرا نشود.

3- ادوبی ایلاستریتور Adobe Illustrator

ایلاستریتور یک پلتفرم طراحی گرافیکی است که توسط Adobe به وجود آمده. از آنجایی که ایلاستریتور از وکتورها (Vector) استفاده می‌کند، می توانید طرح خود را بدون نگرانی در مورد تراکم پیکسل کم و وضوح ضعیف بزرگ کنید. این یک ویژگی عالی برای طراحی لوگو، فونت و حتی پوستر است.

ایلاستریتور شبیه به فوتوشاپ است به این معنی که همه طرح‌های شما باید به صورت دستی ایجاد شوند و به بارگذاری سنگین روی رایانه شما نیازمند است. فوتوشاپ و ایلاستریتور به این دلیل که نیاز به ساعات زیادی برای آموزش دارند و ابتدایی ترین عملیات‌ها در آنها زمان‌بر هستند شهرت چندان خوبی در دنیای طراحی ندارند.

با این حال اگر می‌دانید میخواهید چه کنید یا می‌خواهید چند صد ساعت برای یادگیری وقت بگذارید فوتوشاپ و ایلاستریتور رو امتحان کنید.

کلام آخر

اکنون که می‌دانید ماک آپ ها چه هستند و چرا برای تجارت و کسب و کار مهم هستند، وقت آن است که شروع به ساختن آنها کنید.

با وجود صدها الگو و مثال در سایت ما، مطمئن هستیم که الگو و مثالی را پیدا خواهید کرد که برای شما و نیاز‌های شما مناسب باشد.برای دانلود نمونه های ماک آپ در سایت ما اینجا کلیک کنید.

دیگر منتظر نمانید و حساب کاربری خود را بسازید تا وارد دنیای هیجان انگیز ماک آپ شوید.

منابع

حبیب عرب

حبیب عرب

حبیب عرب هستم لیسانس زبان و ادبیات انگلیسی دارم و به زبان های فرانسه و اسپانیولی هم مسلطم بیش از 12 سال است در حوزه ترجمه زبان فعالم . علاقه ام به زبان های خارجی به طرف تولید محتوا و مقاله نویسی تجربی هدایتم کرد. از آنجایی که ...

۱ نظر در “موکاپ چیست و چرا به آن نیاز داریم؟

  1. نوروزی گفت:

    سلام خسته نباشید واقعا مقاله هاتون برام جذابه و خیلی مطالب خوبی بهم منتقل کرده. منی که توی این مسیر هستم بعدها ممکنه مشتری ثابت سایتتون بشم چون ابزارهاتون رو من تاحالا به این کاملی جایی ندیدم و باید دونه دونه دنبالشون بگردیم.
    اونجایی که با موکاپ کار طراحی رو تو قالب های مختلف به مشتری نشون میدیم خیلی برام جالب بود.
    دمتون گرم

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مقالات اخیر
سبد خرید
ما از کوکی ها برای بهبود تجربه شما در وب سایتمان استفاده می کنیم. با مرور این وب سایت، شما با استفاده از کوکی ها موافقت می کنید.
شروع به تایپ کردن برای دیدن محصولاتی که دنبال آن هستید.