همه با هم، رویاهارو طراحی کنیم
Together As One, Designing The Dreams
ورود | ثبت نام
چگونه موکاپ بسازیم؟ معرفی بهترین ابزارها و نکته های ضروری برای ساختن موکاپ

چگونه موکاپ بسازیم؟ ابزارها و نکته‌ها برای ساختن موکاپ

تاریخ انتشار

آخرین بروزرسانی

محتوای مقاله

ساختن موکاپ به نظر مردم بسیار سخت و حوصله سربر، می رسد، اما زمانی که اطلاعاتی درباره آن داشته باشید این موضوع می تواند بسیار راحت تر از آنچه باشد که فکرش را می کردید.

برای ساخت موکاپ ابزار انتخابی شما به نوع موکاپ و فیزیکی یا دیجیتالی بودن محصول بستگی دارد. قلم و کاغذ احتمالاً ابزار های محبوبی برای درست کردن موکاپ ابتدایی و با کیفیت پایین خواهد بود در حالی که برای ساختن یک موکاپ وفادار به محصول و به تصویر کشیدن جزئیات، بدون شک نیاز به ابزارهای دیجیتال و نرم افزارهای حرفه ای دارید. اگر دوست دارید اطلاعات بیشتری درباره موکاپ ها داشته باشید، می توانید به بخش موکاپ بلاگ ما سری بزنید و نتیجه کنجکاوی ما در دنیای موکاپ را بازدید کنید.

در اینجا به برخی از رایج ترین ابزارها خواهیم پرداخت:

ابزارهای ساخت موکاپ حرفه ای
  • خودکار،کاغذ و انواع لوازم التحریر

    ابزارهای جهانی طراحی هستند و برای ساختن موکاپ هم می توانید از آن ها استفاده کنید. این ابزار‌ها یک انتخاب عالی برای ساختن موکاپ های غیردقیق (Low-Fidelity) هستند. برخی از طراحان از قیچی، نوارچسب، و سایر ابزارهای نوشت افزاری برای ساختن یا اصلاح موکاپ استفاده می کنند.

  • نرم افزار های طراحی

    هم می توانند موکاپ تولید کنند. این نرم افزارها می توانند هم موکاپ های غیردقیق و هم موکاپ های دقیق و وفادار به محصول تولید کنند. نرم افزارهایی مثل ادوبی XD به طراحان اجازه می دهند تا ایده های خود را به بهترین وجه تبدیل به موکاپ های با کیفیت کنند.

  • تخته وایت برد و ماژیک

    انتخابی سریع و در دسترس برای همه است. طراحان با استفاده از این ابزارها می توانند به سرعت یک طرح بکشند و به محض به نتیجه رسیدن یک ایده یا در طول ایده پردازی آن را تغییر دهند. تیم طراحی می تواند از تخته وایت برد عکس بگیرد یا با الهام از آن مدل های سه بعدی را در مراحل بعدی بسازد.

  • کیت های موکاپ

    مجموعه هایی از الگوهای پیش ساخته (Template) هستند که عناصر یک وب سایت یا یک اپلیکیشن را نشان می دهند. طراحان با استفاده از این کیت ها می توانند عناصر رابط کاربری مثل دکمه ها و آیکون ها را ابتدا به صورت کم دقت طراحی کنند و بعد از به نتیجه رسیدن طرح اصلی آنها را ویرایش کنند. کیت های موکاپ معمولاً در وب سایت ها قابل خرید هستند البته برخی طراحان همچنان طراحی صفر تا صد و به صورت دستی را ترجیح می دهند.

  • چاپ سه بعدی

    به طراح یک محصول اجازه می دهد تا نسخه های فیزیکی آن محصول را با حداکثر دقت و با توجه به ایده های خود، درست کند. البته تسلط به نرم افزارهای سه بعدی بسیار دشوار است، اما روند تولید موکاپ با استفاده از چاپگر سه بعدی بسیار سریع است و همچنین یک گزینه مقرون به صرفه است.

  • لگوسازی!

    بله تعجب نکنید، استفاده از تکه های لگو (LEGO) هم یک روش ساخت موکاپ است. لگوها نه تنها به طراحان امکان می دهند با حداکثر خلاقیت و سرعت به موکاپ مورد نظر برسند بلکه امکان مشارکت توسط همه (ازجمله سهامداران و کاربران) را دارند. بسیاری از شرکت ها در مراحل ابتدایی ساخت یک محصول فیزیکی از نسخه لگوی آن محصول رونمایی می کنند.

بهترین نرم افزار برای ساخت موکاپ چیست؟

بهترین نرم افزار برای ساخت موکاپ

جواب قطعی برای این سوال وجود ندارد، هر طراحی ممکن است ابزار محبوب خودش را داشته باشد. نرم افزارهایی مثل Balsamiq یا Sketch بسیار کارآمد و دقیق هستند و بازه ای از موکاپ های ساده تا پیچیده را می توان به کمک آنها ساخت. این نرم افزارها بدون شک به شما کمک می کنند ایده های خود را زنده کنید.

بعضی از طراحان برای موکاپ سازی پیشرفته AdobeXD و Figma را ترجیح می دهند، این نرم افزارها بسیار کاربر پسند هستند و کار با آنها راحت است و می توانند عمیق ترین جزئیات را به تصویر بکشند. قابلیت های این نرم افزارها روند طراحی و ساخت یک موکاپ را بسیار بهبود می دهد.

امروزه بسیاری از طراحان از هوش مصنوعی مولد (Generative AI) برای ساخت موکاپ استفاده می کنند. با هوش مصنوعی می توانید به سرعت طرح هایی را بسازید، برای یک موکاپ توضیحات و سناریو بنویسید و به سرعت آن را به دنیای واقعی بیاورید. از هوش مصنوعی می توان برای ساخت موکاپ محصولات فیزیکی یا دیجیتالی استفاده کرد.

در ادامه مشهورترین نرم افزارها در حوزه موکاپ سازی را بیشتر بررسی می کنیم:

  • AdobeXD: این نرم افزار محبوب از شرکت ادوبی مشخصاً ابزارهایی برای طراحی رابط کاربری را برای برنامه های موبایل و تحت وب ارائه می دهد. مزیت XD قابلیت به اشتراک گذاری طرح است. همچنین ابزارهای بسیاری برای ویرایش در این نرم افزار وجود دارند.
  • Sketch: این نرم افزار در همه حوزه های طراحی برای کاربران سیستم عامل مک، محبوب است. به دلیل سادگی و آرشیو پلاگین گسترده یک انتخاب قطعی برای هر طراحی است. قابلیت سفارشی سازی هر نوع طرح از قابلیت های بی نظیر اسکچ است.
  • فیگما: این نرم افزار بیشتر به دلیل قابلیت های بی نظیر همکاری تیمی در روند طراحی شناخته می شود. فیگما یک ابزار مبتنی بر وب است که بر روی همه سیستم عامل‌ها و پلتفرم ها قابل دسترس است.
  • InVision: یک ابزار جامع برای ساختن موکاپ و البته همکاری تیمی در روند طراحی محصول است. با ابزارهایی مثل AdobeXD و Sketch سازگار است و برای پروژه های تیمی هم امکانات خوبی را فراهم می کند.

 

در نهایت هر ابزار دارای ویژگی های منحصر به فردی است. مثلاً فیگما برای همکاری تیمی بی نظیر است و در مقابل اسکچ کتابخانه عناصر طراحی و پلاگین های خوبی دارد. ابزار انتخابی شما بسته به نیازهای پروژه، پویایی تیم و ترجیحات تیم بازاریابی بستگی دارد.

طریقه ساخت موکاپ: بهترین نکته‌ها

چند توصیه برای ساخت موکاپ

در اینجا به سراغ بهترین توصیه ها از زبان متخصصان برای ساخت موکاپ می رویم:

  1. روی کاربران هدف تحقیقات جامع انجام دهید. موکاپ ها زمانی بهترین تاثیر را خواهند گذاشت که بر اساس تحقیقات روشمند از جامعه مخاطبان هدف باشند. یک سازنده موکاپ باید برنامه ریزی را بر اساس نیازها، اولویت‌ها و ارزش های کاربران هدف قرار دهد.
  2. رقبا را تحلیل کنید. طراحان در ابتدای ساخت یک موکاپ محصول باید به محصولات رقبا نگاه کنند تا بفهمند چه چیزی خوب است و چه چیزی خوب نیست. تحقیق روی رقبا می تواند الهام بخش تصمیمات بعدی در روند طراحی موکاپ یا محصول نهایی باشد. کسانی که از این روش استفاده کنند موکاپ های موفق تری در بازاریابی خواهند داشت. این رویکرد باعث صرفه جویی در زمان و بهبود کیفیت کلی موکاپ خواهد شد.
  3. از تکنولوژی استفاده کنید. طراحان باید درک کاملی از فناوری های مورد نیاز برای ساخت موکاپ داشته باشند و البته این درک مورد نیاز برای ساخت محصول نهایی هم هست. داشتن تسلط روی فناوری های جدید تضمین می کند که موکاپ شما یک ارائه موفق خواهد داشت.
  4. ساختن وایرفریم(Wireframe). موکاپ ها البته جایگزینی برای وایرفریم ها نیستند. وایرفریم ها در حقیقت به عنوان یک چارچوب برای یک محصول، ایفای نقش می کنند. با وایرفریم می توانید یک ساختار بدون تمرکز بر جزئیات بصری پیچیده درست کنید و سریعتر به طرح کلی برسید. وایرفریم در حقیقت یک دفترچه راهنما برای موکاپ است.
  5. متمرکز باشید. یک موکاپ باید یک مفهوم واحد و کاملاً فکر شده را در اختیار مشتریان یا کاربران، قرار دهد. آن ها باید بتوانند یک موکاپ را به دقت بررسی کنند و پیشنهادات خود را ارائه دهند. روی مرحله کشف ایده و انتخاب مفاهیم در ساختن یک موکاپ، وقت بگذارید.
  6. نحوه ارائه اهمیت دارد. نحوه ارائه یک موکاپ در اثرگذاری، موفقیت یا عدم موفقیت و بازخورد بازار نسبت به آن بسیار اهمیت دارد. طراح موکاپ باید ابتدا مخاطبان را در نظر بگیرد و بعد موکاپ خود را با توجه به سلایق آن ها ارائه کند. به عنوان مثال، طراح یک موکاپ ممکن است برای یک طرح موکاپ از حاشیه نویسی استفاده کند در حالی که می داند این طرح قرار است به سهامداران و سرمایه گذاران پروژه ارائه شود و حاشیه نویسی می تواند بر دریافت آنها تاثیر مثبتی بگذارد. در مقابل طراحان معمولاً از حاشیه نویسی یا زیرنویس برای یک موکاپ که قرار است به کاربران احتمالی ارائه شود، پرهیز می کنند. چون حاشیه نویسی می تواند بر روی درک کاربر از محصول تاثیر منفی بگذارد.

چطور می توانیم موکاپ را موثر‌تر به مشتریان یا سرمایه‌گذاران ارائه کنیم؟

ارائه موثر موکاپ به مشتریان و سرمایه گذاران

سازنده موکاپ باید به وضوح هدف از تولید محصول مورد نظر را توضیح دهد و اینکه چطور این محصول نیازهای یک کاربر یا کسب و کار را برآورده می کند.

چند توصیه برای ارائه یک موکاپ خوب:

  • برای مطمئن شدن از اینکه مخاطب موکاپ شما به درک مشترکی از محصول خواهد رسید با پیشینه و اهداف پروژه یا محصول شروع کنید.
  • از داستان سرایی و مثال هایی از دنیای واقعی برای جذاب تر کردن ارائه موکاپ استفاده کنید. یک قصه خوب همیشه کمک می کند تا تاثیر مثبت تری بر جای بگذارید.
  • امکان بازخورد و بحث را فراهم کنید و این رویکرد را در هنگام ارائه موکاپ، تشویق کنید. موکاپ شما در حقیقت باید یک پروتوتایپ تعاملی برای مخاطبان باشد.
  • گفتگو درباره موکاپ و محصول نهایی را بین همه افراد دخیل در پروژه تسهیل کنید. بازخورد گرفتن در نهایت به نفع شما تمام خواهد شد و محصول نهایی را با کمترین امکان شکست ارائه خواهد کرد.

نتیجه گیری

ساختن موکاپ با ابزارها و نرم افزارها

موکاپ ها ارتباط بین طراح محصول و مشتری را آسان تر می کنند. موکاپ‌ها به طراحان و سرمایه‌گذاران یک مرجع بصری قابل اتکا ارائه می دهند. موکاپ ها کمک می کنند تا همه طراحی محصول را بهتر درک کنند و ارائه گزینه های مختلف و تصمیم گیری درباره کلیات محصول، آسان تر شود. با موکاپ ها شما می توانید بدون هزینه برای تولید محصول و ارائه آن به بازار، از مشکلات آن باخبر شوید و اطمینان حاصل کنید که محصول شما با انتظارات مشتری مطابقت دارد. همچنین با داشتن یک موکاپ خود از محصولتان، بازنگری و تغییر دادن آن بسیار به صرفه خواهد بود.

امیدواریم این مقاله به شما در ساخت موکاپ کمک کرده باشد. در صورتی که سوالی درباره موکاپ ها دارید می توانید از این لینک برای ارتباط با ما استفاده کنید. همچنین فروشگاه ما آرشیوی از بهترین فایل های موکاپ و الگوهای پیش ساخته موکاپ را ارائه می دهد که توصیه می کنیم از آن بازدید کنید.

منبع:

حبیب عرب

حبیب عرب

حبیب عرب هستم لیسانس زبان و ادبیات انگلیسی دارم و به زبان های فرانسه و اسپانیولی هم مسلطم بیش از 12 سال است در حوزه ترجمه زبان فعالم . علاقه ام به زبان های خارجی به طرف تولید محتوا و مقاله نویسی تجربی هدایتم کرد. از آنجایی که ...

دیدگاهی در مورد “چگونه موکاپ بسازیم؟ ابزارها و نکته‌ها برای ساختن موکاپ

  1. حمید گفت:

    ممنون از اطلاعات جامعتون

    1. مدیرسایت گفت:

      خواهش میکنم اگه جایی سوالی براتون پیش اومد در خدمتتون هستیم 😀

  2. حسین موسوی گفت:

    اخ ک چقدر این موکاپ کارهارو زیبا میکنه

    1. مدیرسایت گفت:

      مرسی حسین جان بابت دیدگاه زیبات

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

سبد خرید
ما از کوکی ها برای بهبود تجربه شما در وب سایتمان استفاده می کنیم. با مرور این وب سایت، شما با استفاده از کوکی ها موافقت می کنید.
شروع به تایپ کردن برای دیدن محصولاتی که دنبال آن هستید.