همه با هم، رویاهارو طراحی کنیم
Together As One, Designing The Dreams
ورود | ثبت نام
قوانین طراحی آیکون خوب

پنج قانون طراحی آیکون خوب

تاریخ انتشار

آخرین بروزرسانی

محتوای مقاله

آیکون‌ها را می‌توان با اصول مشهور طراحی خوب که توسط دیتر رامز ارائه شد، ساخت.

این اصول عبارتند از: تعهد به واضح بودن، سادگی و عملکرد کاربر‌پسند. اصول طراحی خوب که توسط "رامز" تدوین شده را می‌توان به صورت تعریفی اینطور نوشت: "طراحی خوب جذاب است" "طراحی خوب تا حد امکان ساده است" "طراحی خوب صادقانه است" با این حال هنگامی که به مبحث طراحی آیکون می‌رسیم باید بدانیم که لازم است که، قوانین خاصی را نیز برای طراحی آیکون خوب تعریف کنیم.

اگر به مباحث طراحی و به خصوص طراحی آیکون علاقه‌مند هستید می‌توانید بخش آیکون وبلاگ سایت ما را دنبال کنید، در آن‌جا ما به کنجکاوی در دنیای آیکون‌ها می‌پردازیم

1. آیکون‌های خوب جهانی (Universal) هستند

آیکون‌هایی که به خوبی طراحی شدند جهانی هستند

آیکون‌ها باید پیام‌هایی دقیق و مرتبط را به کاربر ارسال کنند، بنابراین باید شکل یا تصویری را انتخاب کنیم که بالاترین تناسب را با آنچه می‌خواهیم با آیکونی که طراحی می‌کنیم، داشته باشد.

بسیار مهم است که در طراحی آیکون، تصاویری را انتخاب کنید که به طور گسترده در بین مردم و مخاطبین هدف، درک شده باشند و بر تفاوت‌های فرهنگی یا زمینه‌ای خاصی متکی نباشند. یک آیکون جهانی از موانع زبانی فراتر می‌رود و تضمین می‌کند که معنای آن برای مخاطبان مختلف، واضح و قابل فهم است.

حتی اگر یک آیکون را برای نشان دادن ارتباط یک آیتم با یک عمل انتزاعی مثل "Like"، "Wi-Fi" یا "Download" شناخته شده باشد، شما به عنوان یک طراح باید از قاعده آیکون جهانی استفاده کنید و از مشهورترین و شناخته شده‌ترین طرح استفاده کنید تا یک طراحی استاندارد را داشته باشید.

مقاله دیگر ما با عنوان: توصیه‌هایی برای طراحی آیکون اپلیکیشن موبایل را بخوانید.

نمونه‌های از آیکون‌های جهانی

2. آیکون‌های خوب ساده هستند

آیکون‌های خوب ساده هستند

به منظور اطمینان از واضح بودن و جلوگیری از بدفهمی و درک غلط، هر آیکون باید به روشی ساده طراحی شود. با این حال، این ساده سازی نباید به یک طرح بیش از حد انتزاعی یا بی‌هویت، منجر شود.

سادگی در طراحی آیکون‌ها برای وضوح و تشخیص سریع آن‌ها از اهمیت بالایی برخوردار است، به ویژه در مواقعی که فضا محدود است یا مفهوم آیکون باید توسط کاربران به سرعت پردازش و فهمیده شود.

با این وجود، احتیاط درباره پیچیده‌گی بیش از حد یا جزئیات غیرضروری در طراحی آیکون نیز مهم است. آیکون‌ها باید عناصر قابل تشخیص کافی را برای انتقال معنای خود بدون اینکه نیاز به رمزگشایی بیش از حد، پیچیده یا دشوار باشد، در طراحی خود داشته باشند.

طراحی آیکون ساده

3. آیکون خوب، خوانا است

یک آیکون خوب باید خوانا باشد

آیکون‌ها باید قابلیت کاهش پیچیدگی طراحی کلی پروژه را داشته باشند و باید در زمینه‌های چالش‌برانگیز بدون به خطر انداختن ویژگی "خوانایی"، به طور بهینه مفهوم را منتقل کنند. این امر اهمیت ویژه‌ای دارد تا طراح بداند که کاربران می‌توانند به سرعت و دقت معنی یک آیکون را تفسیر کنند، حتی وقتی که در اندازه بسیار کوچک یا در شرایط بصری بسیار ضعیف، نمایش داده شود. با وجود ویژگی "خوانایی"، آیکون‌ها در حقیقت سازگاری خود را حفظ می‌کنند. در دنیای دیجیتال معاصر، سازگاری و خوانا بودن یک آیکون در مقابل دنیای پر از آیکون‌های مختلف، با وجود دستگاه‌های مختلف مثل موبایل، تبلت و انواع لپ‌تاپ‌ها، با فضای صفحه نمایش محدود، ارزش این قانون بسیار بالا است.

مقاله دیگر ما درباره طراحی آیکون: نکته‌هایی برای طراحی آیکون

آیکون‌ها باید در هر شرایطی خوانا باشند

4. آیکون‌های خوب نیازی به استفاده از کلام ندارند

آیکون‌های خوب نیازی کلام ندارند

به طور کلی، در طراحی آیکون باید از حروف الفبایی خودداری کنیم. زیرا الفبا به یک زبان خاص و یک پس‌زمینه خاص فرهنگی مرتبط هستند.

همانطور که قبلاً گفتیم، آیکون‌ها ابزارهایی بصری هستند که از موانع زبانی فراتر می‌روند و بدون در نظر گرفتن پیشنه فرهنگی و اجتماعی کاربران، امکان فهم عملکرد یا پیام خود را برای، ممکن می‌سازند. آیکون‌ها یکی از مهمترین موارد در طراحی تجربه کاربری (UX) و رابط کاربری(UI) هستند.

با این حال چند استثنا هم در این قانون وجود دارد. به عنوان مثال استفاده از حرف "P" برای نشان دادن جای یک پارکینگ یا حرف "i" برای نشان دادن یک مکان برای دریافت اطلاعات. این نماد‌های الفبایی یا آیکون‌های الفبایی به طور گسترده‌ای در همه جهان پذیرفته شده‌اند. حتی کلمه "STOP" به اندازه کافی در سراسر جهان آشناست. اما طراحان باید دقت کنند که این موارد استثنا هستند و در دنیای دیجیتال امروز استفاده از الفبا برای طراحی آیکون روز‌به‌روز کمتر دیده می‌شود.

بیشتر بخوانید: راهنمایی برای طراحی آیکون در اپلیکیشن موبایل

5. آیکون‌های خوب همیشه ثابت هستند

طراحی آیکون و ابزارهای آن

آیکون‌ها باید بر اساس دستورالعمل‌های طراحی به خوبی تعریف شوند، بدان معنی که یک ساختار یکنواخت و ثابت بصری را ارائه دهند.

با حفظ ثبات در اندازه، شکل و سبک کلی، کاربران به راحتی می‌توانند آیکون‌های طراحی شده را با تجربیات قبلی خود، تطبیق دهند. این یکنواختی، یک زبان منسجم و شهودی را در یک پروژه طراحی، فراهم می‌کند، چه در حال طراحی یک رابط کاربری باشید، چه در حال طراحی یک اپلیکیشن موبایلی، باید یک ارائه منسجم بصری را برای مشتریان فراهم کنید.

علاوه بر این، ثبات در طراحی آیکون می‌تواند به یادگیری کاربران نیز کمک کند، زیرا کاربران می‌توانند درک خود از یک آیکون را به آیکون‌های دیگر در یک مجموعه خاص، انتقال بدهند. این موضوع باعث یک تجربه کاربری آسان و لذت‌بخش خواهد شد.

یک آیکون ثابت و مشهور

طراحی آیکون تابع عملکرد آن است

طراحی آیکون با توجه به عملکرد آن

خب با این توضیحات درباره مفاهیم اولیه و قوانین طراحی آیکون، شما اکنون دانش کافی را برای شروع سفر خود در دنیای طراحی آیکون دارید. در نهایت، همه چیز به عملکرد (Function) برمی‌گردد. اگر یک آیکون ساده، قابل تشخیص و حامل یک پیام واضح و اساسی باشد، ناگزیر زیبا خواهد شد.

ما در فروشگاه وان یوایکس مجموعه‌ای از بهترین آیکون‌های دو‌بعدی و سه‌بعدی را برای شما پیدا کرده‌ایم.

با کلیک روی این لینک وارد بخش آیکون فروشگاه ما خواهید شد.

منبع:

حبیب عرب

حبیب عرب

حبیب عرب هستم لیسانس زبان و ادبیات انگلیسی دارم و به زبان های فرانسه و اسپانیولی هم مسلطم بیش از 12 سال است در حوزه ترجمه زبان فعالم . علاقه ام به زبان های خارجی به طرف تولید محتوا و مقاله نویسی تجربی هدایتم کرد. از آنجایی که ...

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

سبد خرید
ما از کوکی ها برای بهبود تجربه شما در وب سایتمان استفاده می کنیم. با مرور این وب سایت، شما با استفاده از کوکی ها موافقت می کنید.
شروع به تایپ کردن برای دیدن محصولاتی که دنبال آن هستید.