همه با هم، رویاهارو طراحی کنیم
Together As One, Designing The Dreams
ورود | ثبت نام
طراحی آیکون برنامه های موبایل

چند توصیه برای طراحی آیکون‌ اپلیکیشن موبایل

تاریخ انتشار

آخرین بروزرسانی

محتوای مقاله

در اینجا به اصول طراحی آیکون برای اپلیکیشن های موبایلی و نکاتی در این زمینه خواهیم پرداخت، با مرور این نکات سعی میکنیم به چارچوبی برای طراحی یک آیکون جذاب برای برنامه های موبایلی برسیم. این نکات از کارشناسان این رشته است و مستقیماً از تجربه آنها در ساخت آیکون برای اپلیکیشن های موبایلی نشات گرفته است.

توجه داشته باشید که این نکات فقط در صورت لزوم باید رعایت شوند. از آنجایی که طراحی موضوعی کاملاً ذهنی است، غرایز و سلیقه زیبایی شناسی شما باید اصلی ترین هدایت کننده شما، در طول فرآیند طراحی باشند، به خاطر داشته باشید که اصالت هنری یک طراحی از اهمیت بالایی برخوردار است.

بیاید با هم برخی از نکات با اهمیت، ترفندها و شیوه های طراحی آیکون را مرور کنیم.

برای به دست آوردن اطلاعات بیشتر درباره طراحی آیکون می توانید به بخش مقالات آیکون بلاگ ما وارد شوید.

از طراحی مینیمالیستی استفاده کنید

طراحی مینیمالیستی آیکون

تا حد امکان طراحی مینیمال داشته باشید. نه تنها به صورت فزاینده ای در حال ترند شدن است، بلکه به شناسایی آسان و در حافظه ماندن برند شما کمک شایانی می کند.

آیکون یک برنامه در حالی که عناصر زیادی داشته باشد می تواند سردرگمی زیادی را برای مخاطب یا کاربران ایجاد کند و شاید حتی مفهوم برنامه و پیام آن را به دقت منتقل نکند. آیکون برنامه باید ساده و قابل درک برای همگان باشد و پیچیده نباشد.

به عنوان مثال آیکون برنامه HeadSpace یک نمونه عالی از مینیمالیسم است. این برنامه یک پلتفرم برای مدیتیشن است و رویکرد مینیمالیستی در طراحی آیکون آن، پیام "آرام شدن" را که یک عنصر بسیار مهم در مدیتیشن است را، متبادر می کند.

آیکون برنامه فیسبوک با "f" در پس زمینه آبی نمونه دیگری از طراحی آیکون مینیمال است. حرف "f" برای نشان دادن مفهوم فیسبوک که برند شناخته شده ای در سراسر جهان است، کافی است. زیرا مردم این نماد را میشناسند و به راحتی با آن ارتباط برقرار می کنند.

طراحی مینیمال یک آیکون بسیار مهم است، زیرا توجه مخاطبان به یک آیکون و نشانه های آن بسیار بی ثبات است و آنها یک ثانیه بعد از استفاده از برنامه دیگر آیکون آن را به خاطر نمی آورند. بنابراین، پیچیده کردن بیش از حد عناصر و آیکون ها منجر به سطح بالایی از تمرکز خواهد بود که ممکن است به فرار مخاطب منجر شود!

قابل درک است که ساختن یک آیکون تمیز و مینیمال آسان نباشد، اما در نهایت مد بازار طراحی آیکون به این سمت و سو گرایش فزاینده ای دارد.

در نهایت یک آیکون باید با بهره بردن از حداقل عناصر، پیام اپلیکیشن را منتقل کند.

آیکون را ساده نگه دارید

آیکون های ساده

همانطور که گفتیم طراحی مینیمال آیکون نه تنها به راحتی قابل تشخیص است، بلکه درک آن نیز بسیار آسان است و ثبت طرح آن در ذهن مخاطب با فرآیند سریعتری انجام می شود.

یک طراحی ساده که به سادگی درک شود ارزش یادآوری و به حافظه سپردن پیام برند تجاری را، افزایش می دهد. یک آیکون پر ازدحام با تونالیته رنگ وسیع و فونت های مختلف و سایر عناصر طراحی که، تنها باعث سردرگمی ذهنی مشتری یا کاربران شما خواهد شد.

به عنوان مثال، آیکون هایی که در تصویر بالا هستند را ببینید. آیا آنها پیچیده به نظر می رسند یا آسان؟ آیا هر آیکون بدون زیرنویس یا برچسب آیکون با شما صحبت می کند؟ آیا می توانید مفهوم یا عملکرد همه آنها را حدس بزنید؟

کافی است موبایل خود را بردارید و به برخی آیکون های اپلیکیشن های داخل آن نگاه کنید. آیکون تلفن احتمالاً مشخص می کند که این برنامه برای برقراری تماس تلفنی است و آیکون دوربین مشخص می کند که برنامه برای عکاسی است یا ارتباطی با دوربین گوشی موبایل شما دارد.

این مسئله به این دلیل است که آیکون هایی مشخص به لحاظ جذابیت درست طراحی شده اند و شهرت کافی را به دست آورده اند که به اصطلاح به آنها آیکون های جهانی (Universal) گفته می شود.

سادگی نقش مهمی را در موفقیت بسیاری از اپلیکیشن های موبایل داشته است، بنابراین، هنگامی که آیکون های برنامه خود را طراحی می کنید و آنها را از نظر کیفیت به بوته آزمایش می گذارید، این عامل، یعنی سادگی را در نظر داشته باشید.

رنگ ها را هوشمندانه انتخاب کنید

انتخاب رنگ در طراحی آیکون

این مورد یکی از مهمترین عواملی است که سرنوشت آیکون های اپلیکیشن و در نهایت موفقیت اپلیکیشن موبایل را، تعیین می کند.

پالت رنگی که انتخاب می کنید می تواند تاثیر ماندگاری روی کاربران شما بگذارد. هنگام طراحی و انتخاب رنگ، مطمئن شوید که رنگ های رابط کاربری و فضای کلی برند شما با یکدیگر تطبیق دارند. توجه به این نکته می تواند از به وجود آمدن تضاد در ناخودآگاه کاربران شما جلوگیری کند.

متوجه باشید که رنگ های مختلف احساسات متفاوتی را القا خواهند کرد. رنگ ها همیشه برای هدایت کاربران، به صورت استراتژیک انتخاب می شوند، بنابراین، از مشاوره گرفتن در این زمینه نترسید. حسابی فکر کنید و رنگ هایی را انتخاب کنید که حداکثر جذب مشتری را برای اپلیکیشن شما به ارمغان بیاورند.

در نهایت فراموش نکنید در مورد رنگ هایی که رقبای شما استفاده می کنند، تحقیق کنید. به احتمال زیاد آنها رنگ هایی را انتخاب کرده اند که در بین مخاطبان هدف بازخورد خوبی را به دست می آورد. بنابراین خجالت را کنار بگذارید و سعی کنید از رقبای خود الهام بگیرید.

با همه چیزهایی که تا الان به شما گفتیم، توجه داشته باشید که الهام گرفتن با کپی کردن از ایده و طرح یک نفر کاملاً متفاوت است. کپی کردن طرح ها و ایده های دیگران بیش از هر چیز منجر به مشکلات و آسیب زدن به وجهه شما به عنوان یک طراح و خراب کردن برند تجاری شما خواهد شد.

اصالت و اعتبار خودتان را حفظ کنید

طراحی آیکون هنری

همانطور که قبلاً در اینجا گفتیم، مطمئن شوید که ایده اصلی طرح آیکون شما، اصالت هنری داشته باشد و قبلاً توسط شخص دیگری استفاده نشده باشد. اهمیت این مسئله خیلی بیشتر از چیزی که است که فکرش را بکنید، داشتن یک آیکون شبیه به آیکون مشهور دیگری نه تنها اعتبار منفی برای برند شما به همراه خواهد داشت، بلکه به تنها یک تبلیغ مجانی برای برند رقیب یا همان آیکونی است که شما به آن شبیه هستید!

این امر به ویژه زمانی مهم میشود که اپلیکیشن شما به یک حوزه محبوب متعلق باشد. شما نمی خواهید کسی به آیکون برنامه شما نگاه کند و اپلیکیشن دیگری را به خاطر آورد. داشتن یک آیکون با اصالت هنری و در عین حال جذاب، ارزش یادآوری در ذهن مخاطب را برای برند شما به ارمغان می آورد. یک آیکون معتبر و اورجینال به اپلیکیشن شما کمک می کند تا در فروشگاه اپلیکیشن ها متمایز شود و رابطه با کاربران را بهبود می بخشد.

نکته حرفه ای: از تصاویر، اشکال هندسی واضح و عکس های مشهور خودداری کنید. به احتمال زیاد شخصی قبلاً از این عکس ها و ایده ها برای آیکون برنامه خود استفاده کرده است!

آیکون ها را روی بکگراند ها و والپیپرهای مختلف تست کنید

آیکون و والپیپرها

یک اپلیکیشن موبایل از فروشگاه های اپلیکیشن به دستگاه های تلفن همراه مشتریان شما می رود. به همین دلیل است که باید اطمینان حاصل کنید که آیکون برنامه شما در پس زمینه های مختلف هم مشکلی نداشته باشد. برخی طراحان به تست آیکون تنها در صفحه فهرست فروشگاه اپلیکیشن، بسنده می کنند اما ضروری است با چندین نوع پس زمینه و تونالیته رنگ مختلف آیکون خود را آزمایش کنید تا ایده ای داشته باشید، که چطور آیکون شما در هر دستگاه موبایل نمایش خواهد یافت.

آیکون برنامه شما باید در والپیپرهای مختلف و پس زمینه های رنگی متفاوت خودنمایی کند.

بسیاری از موبایل ها این گزینه را دارند که شکل برنامه های خود را نیز تنظیم کنند، از مطابقت آیکون خودتان با همه اشکال، خواه مربع یا دایره، مطمئن شوید.

دستورالعمل های توصیه شده توسط فروشگاه های اپلیکیشن را دنبال کنید

فروشگاه های اپلیکیشن

گاهی اوقات حتی طرحی که ظواهر عالی دارد، وقتی در ابعاد خاصی محدود شوند، چندان خوب به نظر نمی رسد. به همین دلیل است که باید مطمئن شوید که طرح آیکون یا لوگوی برند شما در تمام ابعاد خوب به نظر می رسد. باید با محدودیت وضع شده توسط فروشگاه های اپلیکیشن به تفاهم برسید و آیکون برنامه خود را بر اساس لوگوی برند خود طراحی کنید به گونه ای که نشان دهنده برند شما باشد و همچنین در فروشگاه اپلیکیشن جذاب به نظر برسد.

اپ استور از قبل مشخصات اندازه فایل های آیکون برنامه ها را مشخص کرده است. اطمینان حاصل کنید که آن دستورالعمل ها را همیشه رعایت می کنید. در اینجا مشخصات، اندازه، قالب و وضوح طرح آیکون برای هر دو فروشگاه مشهور اپ استور (اپل) و پلی استور (گوگل) ذکر شده است.

الزامات اپ استور (اپل)

الزامات اپ استور (اپل)
  • iPhone: 180px × 180px (60pt × 60pt @3x) | 120px × 120px (60pt × 60pt @2x)
  • iPad Pro: 167px × 167px (83.5pt × 83.5pt @2x)
  • iPad, iPad mini: 152px × 152px (76pt × 76pt @2x)
  • App Store: 1024px × 1024px (1024pt × 1024pt @1x)
  • Format: PNG

الزامات پلی استور (گوگل)

الزامات پلی استور (گوگل)
  • 32-bit PNG (with alpha)
  • Dimensions: 512px by 512px
  • Maximum file size: 1024KB

نتیجه گیری

طراحی آیکون اپلیکیشن موبایل

طراحی یک آیکون مناسب برای یک اپلیکیشن موبایل می تواند چالش برانگیز باشد. از انتخاب رنگ مناسب تا طرحی که دارای اصالت هنری باشد، همه اینها برای صاحب یک برند می تواند گیج کننده به نظر برسد. اما در نهایت طراحی یک آیکون می تواند به موفقیت اپلیکیشن شما کمک شایانی کند.

اگر نیاز به الهام گرفتن از طرح های آیکون دارید فروشگاه وبسایت ما با داشتن آرشیوی قوی از هزاران طرح آماده آیکون از طراحان مشهور دنیا راه حل شماست. برای دانلود آیکون های پیش ساخته می توانید با کلیک روی این لینک وارد فروشگاه ما شوید.

منبع

طراحی آیکون در موبایل
حبیب عرب

حبیب عرب

حبیب عرب هستم لیسانس زبان و ادبیات انگلیسی دارم و به زبان های فرانسه و اسپانیولی هم مسلطم بیش از 12 سال است در حوزه ترجمه زبان فعالم . علاقه ام به زبان های خارجی به طرف تولید محتوا و مقاله نویسی تجربی هدایتم کرد. از آنجایی که ...

دیدگاهی در مورد “چند توصیه برای طراحی آیکون‌ اپلیکیشن موبایل

  1. Sarmad گفت:

    خیلی مفید بود حبیب جان، تشکر

  2. سلام‌ دمتون گرم بابت زحماتتون.
    اون قسمتی که گفتید که آیکون رو روی پس زمینه مختلف امتحان کنید که از هر لحاظ عالی باشه برا خیلی جالب بود.
    بازم ممنون از محتوای عالیتون

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

سبد خرید
ما از کوکی ها برای بهبود تجربه شما در وب سایتمان استفاده می کنیم. با مرور این وب سایت، شما با استفاده از کوکی ها موافقت می کنید.
شروع به تایپ کردن برای دیدن محصولاتی که دنبال آن هستید.