همه با هم، رویاهارو طراحی کنیم
Together As One, Designing The Dreams
ورود | ثبت نام
اهمیت تایپوگرافی در طراحی وب سایت

تایپوگرافی چقدر در طراحی وب‌سایت مهم است؟

تاریخ انتشار

آخرین بروزرسانی

محتوای مقاله

پیشرفت های اخیر در طراحی UI نشان داده است که امروزه طراحی یک رابط کاربری از بلندپروازی های عظیم شروع می شود، این بلندپروازی شامل چیدمان صفحات وب، طراحی انیمیشن های رابط کاربری و... است.

هر وبسایتی یک هدف و اشتیاق را باید به کاربران خود منتقل کند و در دنیای دیجیتال، ساده ترین روش برای انجام این کار از طریق فونت ها و تایپوگرافی است.

برای دیدن بهترین آرشیو فونت و تایپوگرافی در وبسایت ما روی این لینک کلیک کنید

تایپوگرافی 95 درصد از طراحی یک وبسایت را تشکیل می دهد. بسیاری از مسائل مرتبط با تایپوگرافی مانند انتخاب فونت، طول و اندازه مناسب متن و همچنین رعایت سلسله مراتب در نوشتن، همه و همه به راهنمایی و هدایت کاربران در وبسایت شما کمک شایانی خواهد کرد.

تایپوگرافی به نحوه خواندن و درک محتوای یک صفحه وب توسط کاربران کمک می کند. به همین دلیل، درک اهمیت آن و پیروی از قوانین در استفاده از آن یک راه ساده برای برجسته تر شدن جایگاه شما به عنوان یک طراح در بین رقبای کاری شماست.

در این مقاله همه چیزهایی که باید درمورد تایپوگرافی، اجزای مختلف آن و آنچه در انتخاب و استفاده از یک فونت اهمیت دارد، را به شما نشان می دهیم، امیدواریم بعد از خواندن این مقاله بتوانید تاثیرگذارترین تجربه کاربری را ارائه دهید.

اگر به دنیای فونت و تایپوگرافی علاقه مند هستید توصیه می کنیم مقاله: از چه فونتی استفاده کنیم؟ را نیز مطالعه کنید.

تایپوگرافی چیست؟

تایپوگرافی چیست؟

تایپوگرافی در حقیقت تکنیک ساختاربندی حروف و کلمات به گونه ای است که خوانایی و جستجو در یک متن، خواه در فضای وبسایت یا چاپ شده را، بهبود می بخشد. تایپوگرافی به ایجاد یک رابط کاربری زیبا برای کاربران، کمک می کند و به طور خلاصه می توان گفت به کلمات خشک و بیروح ، زندگی می بخشد. همه عناصر یک تایپوگرافی مهم هستند، زیرا تجربه خواندن را برای کاربران دلپذیرتر می کنند و اغلب انتخاب یک تایپوگرافی خوب منجر به تفاوت نسبت بین، کاربرانی که وب سایت شما را کاملاً بازدید می کنند و آنها که وبسایت شما را بلافاصله ترک میکنند، می شود.

یکی از طراحان بزرگ، اولیور ریچنشتاین، یک بار گفت : یک طراح خوب می داند که چگونه با متن کار کند، نه فقط به عنوان یک محتوا، بلکه به عنوان یکی از اجزای رابط کاربری که قرار است کاربران را جذب کند.

چرا تایپوگرافی در طراحی وب مهم است؟

چرا تایپوگرافی در طراحی وب مهم است؟

مسئله طراحی یا انتخاب یک تایپوگرافی بسیار بیشتر و عمیق تر از انتخاب یک فونت است. این مسئله یکی از حیاتی ترین جنبه های طراحی UI است. یک تایپوگرافی خوب سلسله مراتب بصری را برای کاربران تنظیم می کند، یک تعادل گرافیکی پایه را به سایت می بخشد و لحن کلی محصولات و برند شما را تعیین می کند. همه اینها اصول مهم در تجربه کاربری هستند، از متخصصین بپرسید!

بیاید کمی در اهمیت موضوع تایپوگرافی عمیق تر شویم :

1. به حفظ ثبات در وبسایت کمک می کند

چرا تایپوگرافی در طراحی وب مهم است؟

یکی از ضروری ترین کارهای یک تایپوگرافی در طراحی وب، ایجاد ثبات است. تایپوگرافی خوب نوعی یکپارچگی و ثبات را در سایت درست می کند، که در نهایت به ظاهر کلی وبسایت شما حس و حالی حرفه ای تر می دهد.

برای رسیدن به یک تایپوگرافی خوب در این خصوصیت چندین دستورالعمل وجود دارد که به شما کمک می کند پیام های یک متن را با یک سلسله مراتب به مخاطب منتقل کنید که در نهایت منجر خوانای متن های سایت شما می شود و یک تجربه عالی کاربری را رقم می زند.

یکپارچگی فونت های شما همچنین از پیچیدگی و ناخوانایی بیش از حد رابط کاربری جلوگیری می کند. هنگام ارائه اطلاعات در یک متن باید از یک فونت خوب و در عین حال با ثبات در همه متون استفاده کنید تا خوانندگان شما فوراً هرآنچه را که به دنبال آن بوده اند، پیدا کنند.

2. توجه خواننده را جلب می کند

چرا تایپوگرافی در طراحی وب مهم است؟

تایپوگرافی تاثیر زیادی بر نحوه مشاهده مطالب شما توسط کاربران دارد. تایپوگرافی خوب باید یک سلسله مراتب بصری داشته باشد یعنی روشی سازماندهی شده برای نشان داده اهمیت بخش های مختلف یک متن، داشته باشد. در نهایت هدایت توجه خواننده در یک متن می تواند پیام مطالب شما را در ذهن خواننده به یاد ماندنی تر کند. مهمترین وظیفه ای که تایپوگرافی در این بخش دارد، معطوف کردن توجه کاربران به جاهایی از وبسایت شماست، که شما می خواهید.

3. خوانایی را بهبود می بخشد

چرا تایپوگرافی در طراحی وب مهم است؟

خواندن حجم عظیمی از متن، به ویژه روی مانیتور کامپیوتر یا صفحه نمایش گوشی موبایل، می تواند به سرعت باعث خستگی و آسیب به چشم شود.

یک تایپوگرافی خوب از فرسودگی چشم بازدیدکنندگان وبسایت شما جلوگیری می کند و با استفاده از سایز فونت های بزرگتر، حروف برجسته و واضح و فضاهای خالی بین پاراگراف ها، خواندن متون طولانی را راحت تر می کند. همچنین به توزیع موثرتر محتوا و رساندن اطلاعات لازم به مخاطب نیز، کمک می کند.

4. ایجاد و ساخت یک شناخت بصری را بهینه می کند

چرا تایپوگرافی در طراحی وب مهم است؟

تایپوگرافی خوب نه تنها به منحصر به فرد بودن وب سایت شما کمک می کند، بلکه متعاقباً یک شناخت تصویری بلند مدت برای کاربران شما ایجاد می کند. کاربران فعال در وب سایت شما به فونتی که انتخاب کرده اید عادت می کنند و این مسئله منجر به برندینگ مثبت برای شخصیت تجاری شما خواهد شد.

تایپوگرافی متمایز و منسجم به شما کمک می کند تا یک تجربه کاربری خوب ایجاد کنید، برای کاربران خود اعتماد سازی کنید و در نهایت برند خود را به اصولی ترین شیوه رشد دهید.

5. سلسله مراتبی را بر اساس اهمیت درست می کند

چرا تایپوگرافی در طراحی وب مهم است؟

ایجاد سلسله مراتب یکی از مهمترین اصول تایپوگرافی است. هدف سلسله مراتب در تایپوگرافی این است که تکه هایی از متن شما را به وضوح متمایز کند تا بهتر و سریعتر دیده شوند. مهم است که بازدید کنندگان شما در ابتدای تجربه خود در وبسایت شما بیشترین دریافت بصری را از مهمترین بخش محتوا یا آن بخشی که شما می خواهید دیده شود، دریافت کنند.

در این زمان که به لطف رسانه های اجتماعی، توجه به متون به سمت متن های هرچه کوتاه تر رفته است، به طراحان توصیه می شود که مختصر و مفید بنویسند و محتوایی تولید کنند که کاربران را قادر کند اطلاعات ضروری را به سرعت ببینند.

نتیجه گیری

اهمیت تایپوگرافی در طراحی وب سایت

تایپوگرافی قطعه کلیدی در طراحی است که همه اجزای دیگر در تعامل با آن قابلیت جذب موثر مخاطب را پیدا می کنند. با این حال یک نکته وجود دارد : امکان دارد همه این موارد را رعایت کنید و همچنان برخی از موارد مهم را که بلافاصله توسط بازدیدکنندگان شما مورد توجه قرار می گیرند را، نادیده گرفته باشید.

به همین دلیل است که آزمایش و گرفتن فیدبک از کاربران یکی از بخش های غیرقابل حذف فرآیند طراحی و انتخاب تایپوگرافی در طراحی است.
برای مطالعه بیشتر در زمینه فونت و تایپوگرافی  توصیه می کنیم مقاله : پنج قانون و پنج اشتباه در تایپوگرافی را نیز مطالعه کنید.

توصیه می کنیم مجموعه ای از کاربران را پیدا کنید که بتوانند درمورد طراحی وبسایت شما به خصوص خوانایی متن ها، به شما بازخورد بدهند. با استفاده از نظرات واقعی انسانی به خوبی می توانید به بینشی درباره احساس راحتی و رضایت مخاطب خودتان، برسید.

منبع:

حبیب عرب

حبیب عرب

حبیب عرب هستم لیسانس زبان و ادبیات انگلیسی دارم و به زبان های فرانسه و اسپانیولی هم مسلطم بیش از 12 سال است در حوزه ترجمه زبان فعالم . علاقه ام به زبان های خارجی به طرف تولید محتوا و مقاله نویسی تجربی هدایتم کرد. از آنجایی که ...

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مقالات اخیر
سبد خرید
ما از کوکی ها برای بهبود تجربه شما در وب سایتمان استفاده می کنیم. با مرور این وب سایت، شما با استفاده از کوکی ها موافقت می کنید.
شروع به تایپ کردن برای دیدن محصولاتی که دنبال آن هستید.