همه با هم، رویاهارو طراحی کنیم
Together As One, Designing The Dreams
ورود | ثبت نام
فیگما چیست ؟

فیگما چیست ؟ (تاریخچه، کاربرد، مقایسه با رقبا)

تاریخ انتشار

آخرین بروزرسانی

محتوای مقاله

فیگما یک ابزار طراحی است که به سرعت در حال محبوب شدن برای طراحان وب و شرکت‌ها در سراسر جهان است. برخلاف اکثر نرم‌افزارهای طراحی، فیگما رایگان و مبتنی بر مرورگر است، بنابراین توسعه‌دهندگان می‌توانند به راحتی به فایل‌های طراحی دسترسی داشته باشند و فرآیند انتقال کدها به وبسایت را سریعتر انجام دهند.

نسخه موبایل فیگما برای اندروید و آی‌او‌اس امکان مشاهده و تعامل با طرح هایی که در فیگما طراحی شده‌اند را نیز فراهم می‌کند.همچنین این ابزار برای انواع سیستم عامل‌های لینوکس، مک اواس، کروم و ویندوز قابل دسترس است.

همچنین اگر به حوزه طراحی با فیگما علاقه‌مند هستید، از شما دعوت می‌کنیم تا دیگر مطالب بخش فیگما وبلاگ ما را مطالعه کنید.

تاریخچه فیگما

تاریخچه فیگما چیست؟

برای دانستن اینکه فیگما چیست باید به مقداری به عقب برگردیم و به ایده اولیه این ابزار برسیم. در سال 2011 ایده اولیه این ابزار مطرح شد.

سوال این بود : آیا می‌توان ابزارهایی برای طراحی مبتنی بر وب ایجاد کرد؟ این سوالی بود که دیود فیلد و ایوان والاس در پی پاسخی برای آن بودند.

آنها هنگامی که در رشته علوم کامپیوتر و گرافیک در دانشگاه براون تحصیل می‌کردند کار بر روی ایده فیگما را شروع کردند.

 هدف اصلی این بود که “هرکسی بتواند در محیط وب با ابزارهای رایگان، ساده و خلاقانه با استفاده از مرورگر خود به ایده‌پردازی و خلاقیت برسد”. کارهای اولیه آنها در مقاله‌ای در سال 2012 در نشریه روزانه دانشگاه براون به طور مبهمی به صورت :” یک استارتاپ فناوری که به کاربران اجازه می دهد تا خلاقیت های خود را به صورت آنلاین بروز بدهند” توصیف شد.

آن مقاله گزارش داد که اولین ایده های شرکت حول محور تولید محتوای سه بعدی و ویرایش عکس متمرکز بود. در سال 2012 دیوید فیلد توانست یک مشارکت مالی از بنیاد پیتر تیل به مبلغ صد هزار دلار را در ازای انصراف از دانشگاه و کار به صورت تمام وقت بر روی پروژه اش، دریافت کند.

در نهایت فیگما در سه نوامبر 2015 به صورت مجانی اما فقط با دریافت دعوتنامه منتشر شد، اولین تاریخ عرضه عمومی بدون محدودیت فیگما 27 دسامبر 2016 بود. در سال 2019 سایت فیگما بخش جامعه کاربری خود را راه اندازی کرد که به کاربران اجازه میداد پلاگین‌ها و ترفند‌های جذاب و ایده‌‌های خلاقانه خود را با دیگران به اشتراک بگذارند و از کارهای دیگران اقتباس کنند.

در آپریل 2021 فیگما یک قابلیت جدید به اسم فیگ‌جم (FigJam) را به وبسایتش اضافه کرد که به کاربران اجازه میداد از استیکر‌ها ، ایموجی ها و سایر ابزارهای طراحی در آن محیط استفاده کنند. در سال 2022 گوگل نیز اعلام کرد که برنامه‌های برای پلتفرم سازی و مشارکت در هر دو پروژه فیگما (Figma) و فیگ‌جم (FigJam) را دارد. در نهایت در ستامبر 2022 شرکت ادوبی (Adobe) اعلام کرد که با قیمت 20 میلیارد دلار این کمپانی را خریداری کرده.

عکس فیگما

فیگما چیست ؟

فیگما دقیقاً چیست؟

فیگما یک ابزار ویرایش گرافیکی مبتنی بر مرورگر است که میتواند برای طراحی UI و همچنین UX استفاده شود. این ابزار قابلیت همکاری تیمی به صورت زنده و آنلاین را دارد. هدف فیگما این است که ابزاری با حداقل نیاز به دانلود خارجی را ارائه دهد تا طراحان بتوانند با هر سطح مهارتی فرصتی داشته باشند تا به سرعت آثار هنری خود را خلق کرده و نمونه‌ اولیه کارهایشان را با هم‌تیمی ها و دیگران به اشتراک بگذارند.

یکی از ویژگی‌های فیگما این است که طراحی را از طریق  API در اختیار همگان قرار می دهد. داشتن فضای ابری برای ذخیره تاریخچه طرح‌ها یکی دیگر از قابلیت‌های آن است. شاید جذابترین بخش آن آسان بودن تشکیل تیم هایی برای طراحی باشد که به صرفه جویی در وقت و هزینه و لذت‌بخش شدن روند طراحی کمک فراوانی می‌کند.

فیگما در این بخش قابلیت کامنت‌گذاری برای همکاران یک تیم را نیز فراهم کرده که به وسیله آن می‌توان وارد پروفایل اعضای تیم شد وصفحه مانیتور آنها را در حین طراحی به صورت زنده مشاهده کرد.

یک قابلیت دیگر Version Control است که با استفاده از آن امکان بازگشت و تغییر و اصلاح پروژه به صورت مرحله به مرحله فراهم می‌شود.

داشتن ویژگی جزء محوری یا Components یکی دیگر از قابلیت‌های فیگما است، با این قابلیت می‌­توان با ساخت اجزا و ترکیب کردن آنها شکل‌هایی را به­‌وجود آورد و ذخیره کرد و در زمان نیاز از آنها استفاده کرد.

برای استفاده از فیگما دو روش دانلود نرم‌افزار فیگما از سایت رسمی و یا استفاده از نسخه تحت وب فیگما وجود دارد.

فیگما به درد چه‌ کسانی می‌خورد؟

فیگما به درد چه‌ کسانی می‌خورد؟

فیگما برای فریلنسر‌ها، طراحان، دانشجویان، کارمندان فعال در حوزه کامپیوتر یا  به زبان ساده‌تر هر کسی که به دنبال نمایش خلاقیت خود از طریق طراحی دیجیتالی باشد قابل استفاده است. اما، در حالت ایده‌آل، برای رسانه‌های اجتماعی و وب‌سایت‌ها، طراحان UX و UI ، که به پلتفرمی نیاز داشته باشند که در آن بتوانند طراحی کنند تا بتوانند بازدید کننده بیشتری داشته باشند. مفید است. البته فراموش نکنیم برای پروژه هایی که همکاری تیمی مهم باشد، فیگما بدون شک بهترین انتخاب خواهد بود.
برای دانستن مطالب بیشتر درباره نرم‌افزار فیگما و ویژگی‌های آن می‌توانید مقاله: بررسی کامل مزایا و معایب فیگما را بخوانید.

تعدادی از کاربران مشهور فیگما

فیگما و کاربرانش

کسب و کار‌های کوچک به یک ابزار گرافیکی نیاز دارند که کل بتوانند باهم طراحی کنند و شرکت‌های بزرگ به پلتفرمی نیاز دارند که طراحان و متخصصین آنها بتوانند نمایش‌های چشم‌نوازی برای تبلیغ برند آنها بسازند.

شرکت فیگما بسیاری از فریلنسر‌ها، شرکت‌های کوچک و متوسط (SME) و سازمان‌های بزرگ و چند ملیتی را به عنوان کاربران خود دارد. برخی از برند‌های بزرگی که با فیگما کار میکنند عبارتند از : Microsoft, Zoom, Deliveroo, Spotify, Uber, dropbox, Adobe و بسیاری دیگر از اسامی بزرگ دنیای وب و فناوری.

فیگما در جهت هرچه بهتر آشنا شدن جامعه کاربران خود با یکدیگر به صورت مداوم اقدام به برگزاری رویداد‌هایی برای جامعه کاربری خود می‌کند به عنوان مثال در 26 آپریل 2022 در شهر دبی اقدام به برگزاری یک ایونت مجازی برای نمونه‌سازی و مقایسه طرح های فیگما بین کاربران و حتی مقایسه آنها با نمونه‌های مشابه در ابزار‌های رقیب مثل اسکچ (Sketch) را برگزار کرد.

اگر درباره پلاگین‌های(افزونه) فیگما نیازمند اطلاعات هستید می‌توانید این مقاله را بخوانید.

آموزش دانلود و استفاده از فیگما

همانطور که اشاره کردیم فیگما لزوماً نیازی به دانلود و نصب به عنوان یک اپلیکیشن مجزا را ندارد و میتوان از نسخه تحت مرورگر فیگما نیز به سهولت استفاده کرد. با این حال شاید راحت‌تر باشید تا یک نسخه از آن را روی سیستم عامل خود داشته باشید.

برای دانلود نرم‌افزار فیگما میتوانید به بخش دانلود سایت رسمی فیگما  مراجعه کنید که در این صفحه شما می‌توانید انواع ورژن‌های فیگما برای اندروید یا آی او اس و نسخه‌های سیستم‌عامل های مختلف را مشاهده کنید. در این بخش علاوه بر فایل‌های نصب فیگما یک نرم‌افزار جدا برای نصب فونت‌های دلخواه به نام Font installer و همچنین اپلیکیشن جانبی Figma Mirror که برای همکاری در پروژه‌های تیمی مفید است وجود دارند.

در صورتی که میخواهید از نسخه تحت وب فیگما استفاده کنید با کلیک روی گزینه Sign Up و وارد کردن مشخصات خود می توانید سریعتر وارد محیط برنامه شوید و یک عکس شبیه به عکس زیر می بینید و با کلیک روی New File می توانید شروع کنید، به همین راحتی!

آموزش اولیه فیگما

بررسی رقبا: فیگما در مقایسه با اسکچ و ادوبی XD

مقایسه فیگما با رقبایی مثل اسکچ

امروزه فیگما به طور عمده با Sketch و Adobe XD رقابت می‌کند و در حقیقت بازار طراحی به طور کامل در اختیار چند شرکت‌های بزرگ است که نرم افزار‌های طراحی قدرتمندی را تولید کرده اند. فیگما یک ابزار همه‌کاره شناخته شده است، به ویژه به دلیل قابلیت‌های همکاری تیمی خوبی که ارائه می‌دهد، چیزی که هیچ نرم‌افزار طراحی گرافیکی دیگری ندارد. فیگما برای طراحی پیشرفته و پلاگین‌هایی مثل Figmotion بسیار قوی است.

با این حال، اگرچه فیگما برای مدل سازی و انیمیشن‌سازی امکانات پیچیده‌ای را ارائه میکند، اسکچ(Sketch) معمولاً برای این حوزه از طراحی بهتر ارزیابی می‌شود و استفاده آسانتری را به نسبت فیگما ارائه می‌دهد.

Adobe XD نیز یک ابزار شگفت انگیز است، به خصوص ویژگی Smart Animate آن، اما برای سایر ویژگی‌ها معمولاً طراحان فیگما را ترجیح می‌دهند.

مطلب تکمیلی درباره مقایسه فیگما با اسکچ را در اینجا بخوانید.

هزینه استفاده از فیگما

فیگما برای همکاری تیمی حداکثر دو نفر و سه پروژه همزمان کاملاً رایگان است و این به شما فرصتی عالی می‌دهد تا آنرا بررسی کرده و بدانید که آیا این محصول برای شما مناسب است یا خیر. در جدیدترین نسخه آن تاریخچه طرح‌ها تا 30 روز، فضای ذخیره‌سازی ابری نامحدود و امکان دسترسی تعداد نامحدودی بیننده به صورت رایگان وجود دارد.

با این وجود، اگر بودجه‌ای برای اشتراک خریدن و استفاده بیشتر و بهتر از این ابزار دارید، 12 دلار برای هر ادیتور یا 45 دلار برای هر ادیتور در ماه میتواند دنیای تازه‌ای از ویژگی‌های فیگما را برای شرکت شما باز کند. زیرا این اشتراک ویژه خدماتی مانند ارائه سیستم‌های طراحی پیشرفته در سطح سازمانی، ایجاد تیم‌های متمرکز را ارائه می‌دهد. پلاگین‌ها، مدیریت آنها و استفاده از کتابخانه فونت ها و امنیت پیشرفته و SSO و امکانات تجزیه و تحلیل طراحی‌ها و بسیاری از امکانات دیگر را در این نسخه می‌توانید داشته باشید.

مزایا و معایب فیگما چیست؟

مقایسه مزایا و محدودیت‌های فیگما

یادگیری آسان بدون شک یکی از اصلی ترین مزایای این ابزار طراحی است. فیگما جزو برنامه‌های به حساب می‌آید که یادگیری و تسلط بر آن نسبتاً آسان تلقی شده و شما می‌توانید با تلاش و تمرین به سرعت در استفاده از این ابزار محبوب حرفه‌ای شوید.

امکان همکاری و مشارکت زنده در تیم طراحی یکی دیگر از ویژگی‌های مهم فیگما است. فیگما کاملاً بر اصول کار تیمی مطابقت دارد چون امکانات مشارکت را به راحتی فراهم کرده است. چند طراح می‌توانند در لحظه روی یک پروژه کار کنند و آن را ویرایش کنند، نظر بدهند و بحث کنند و در نهایت به طرح دلخواه برسند.

فضای نامحدود ابری دیگر ویژگی این نرم‌افزار است. کافی است از طراحان با سابقه بپرسید که چه مصائبی برای ذخیره سازی هر فایل طراحی در فضای فیزیکی ممکن است به وجود بیاید تا به فایده این قابلیت مهم فیگما پی ببرید.

البته معایب و محدودیت های فیگما منحصر به عدم امکان استفاده آفلاین هم نیست. فیگما در برخی نسخه‌های مرورگرهای مختلفی ممکن است کار نکند و ممکن است بسته به مرورگر شما امکان جستجوی متن در آن نباشد.

کاربران گاهی از زمان بارگذاری طولانی فایل‌ها در فیگما شکایت داشته‌اند یا مشخصات سیستم مورد نیاز برای فیگما را بالا براورد کرده اند زیرا فیگما از دسته نرم‌افزار‌های است که برای استفاده از آن باید رم و کارت گرافیک نسبتاً قوی داشته باشید.

مطلب تکمیلی درباره مقایسه فیگما و اسکچ را با کلیک روی این لینک بخوانید.

جمع بندی

فیگما چیست و چرا باید از آن استفاده کنیم ؟

فیگما یک ابزار مبتنی بر وب برای طراحان به خصوص طراحان UX و UI است که کاربردهای بسیار زیادی دارد. یک از مزایای بسیار خوب فیگما دسترسی راحت آن است. آشنایی با این نرم افزار مطمئناً در پیشروی شما در تسلط به طراحی و ابزارهای طراحی وب بسیار موثر خواهد بود. در وبسایت ما طراحی ها و قالب‌های بسیاری برای استفاده بهتر و موثرتر از فیگما وجود دارد که پیشنهاد میکنیم آنها را حتماً چک کنید.

همچنین به زودی مطالب بیشتری درباره این پلتفرم محبوب طراحی خواهیم نوشت تا به شما کمک کنیم هرچه بیشتر با آن آشنا شوید.

منابع:

حبیب عرب

حبیب عرب

حبیب عرب هستم لیسانس زبان و ادبیات انگلیسی دارم و به زبان های فرانسه و اسپانیولی هم مسلطم بیش از 12 سال است در حوزه ترجمه زبان فعالم . علاقه ام به زبان های خارجی به طرف تولید محتوا و مقاله نویسی تجربی هدایتم کرد. از آنجایی که ...

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مقالات اخیر
سبد خرید
ما از کوکی ها برای بهبود تجربه شما در وب سایتمان استفاده می کنیم. با مرور این وب سایت، شما با استفاده از کوکی ها موافقت می کنید.
شروع به تایپ کردن برای دیدن محصولاتی که دنبال آن هستید.