همه با هم، رویاهارو طراحی کنیم
Together As One, Designing The Dreams
ورود | ثبت نام
معایب و مزایای فیگما

بررسی کامل مزایا و معایب فیگما

تاریخ انتشار

آخرین بروزرسانی

محتوای مقاله

وقتی صحبت از همکاری تیمی در طراحی می شود، نیاز به یک پلتفرم واحد که فرایند تبدیل ایده ها به طرح، طراحی نمونه اولیه، و رسیدن به راه حل برای حل مشکلات طراحی، را ساده کند، حیاتی خواهد بود.

یک پلتفرم یکپارچه امکان بهبود همکاری بین اعضای تیم، افزایش کارایی و گردش کار سریعتر را فراهم میکند که همگی این موارد برای کسب و کارهایی که می خواهند جلوتر از رقبای خود باشند، ضروری است.

فیگما (Figma) یک نرم افزار طراحی قدرتمند همه کاره است. این پلفترم به عنوان یک انتخاب محبوب برای سازمان هایی که به دنبال دستیابی به اهداف ذکر شده هستند، مطرح شده است و به تیم های طراحی کمک می کند از ایده اولیه تا اجرای نهایی را با هم در نهایت هماهنگی اجرا کنند.

فیگما به عنوان یک فروشگاه دارای همه موارد مورد نیاز برای طراحان عمل می کند، این پلفتم می تواند طیف گسترده ای از ویژگی ها و ابزارها را به صورت یکجا به یک تیم ارائه کند که در تعامل با ویژگی همکاری در زمان واقعی -یکی از ویژگی های کلیدی فیگما- در نهایت منجر به یک جریان کاری قدرتمند و نوآورانه می شود. از آنجایی که هر کسب و کار همیشه در جستجوی راه هایی برای بهبود فرآیند های طراحی و به حداکثر رساندن بهره وری خود است، فیگما به عنوان یک انتخاب دائمی در این بازار مطرح شده است. در این مقاله مزایا و معایب استفاده از نرم افزار فیگما را بررسی می کنیم، ویژگی های کلیدی، موارد استفاده، و هزینه تمام شده استفاده از آن را با برخی از رقبایش به مقایسه می گذاریم تا به شما کمک کنیم تا تصمیم بگیری آیا فیگما نرم افزار طراحی شما یا شرکت شما است یا باید به سراغ گزینه های بهتری بروید.

همچنین توصیه می کنیم برای آشنایی بیشتر با مسائلی مثل تاریخچه و پیش زمینه پلتفرم فیگما به مطلب : فیگما چیست؟  رجوع کنید.

فیگما – ابزار طراحی رابط کاربری (Interface)

فیگما یک ابزار طراحی پیشرفته است که همه افراد درگیر در فرایند طراحی را به هم متصل می کند. هدف اصلی این است که طراحی و خلاقیت در این عرصه را در اختیار همگان قرار دهند، در آینده ای که فیگما در تلاش است تا ایجاد کند، طراحی ها مشارکتی تر، بدون مرز، شفاف، جامعه محور، و منبع باز( Open-Source) خواهد شد. فیگما به تیم هایی که آن را برای طراحی انتخاب کنند، اجازه دسترسی همه مشترکینی که خود تیم انتخاب کند، را می دهد. این باعث می شود محصولات سریع تر از سطح ایده به طراحی و محصول نهایی برسند. ایده پردازی ها را می توان در FigJam – یک وایت برد آنلاین- بهتر پیش برد. به عبارت دیگر فیگما تیم طراحی را در تمام طول پروژه هماهنگ و همگام نگه خواهد داشت.

این پلفترم به کاربران این امکان را می دهد تا ایده های یکدیگر را بررسی کنند، با هم به صورت زنده همکاری کنند، یک جریان کاری قدرتمند ایجاد کنند که سازگار با شرایط هریک از اعضای تیم باشد، قابل دسترس برای کل اعضای شرکت باشد و... . تعهد پلتفرم فیگما به ایجاد یک محیط طراحی مشارکتی و فراگیر، آن را به ابزاری ارزشمند برای کسب و کارها تبدیل کرده است.

فیگما – ابزار طراحی رابط کاربری (Interface)

معایب و مضرات استفاده از فیگما

معایب یا مضرات استفاده از فیگما

درحالی که فیگما مزایا و ویژگی های بسیاری دارد، کاربرانش ممکن است با چند اشکال هم مواجه شوند. در این بخش می خواهم به برخی از اشکالات یا معایب پلتفرم فیگما بپردازیم :

  • وابستگی به اینترنت : برای کارکردن در این پلتفرم به عنوان یک سرویس مبتنی بر خدمات ابری ( Cloud Service) باید یک ارتباط اینترنتی پایدار داشته باشید. کاربران در مناطقی با اینترنت ضعیف، یا در هنگام قطع اتصال اینترنت ممکن است در دسترسی به فیگما با مشکل مواجه شوند. این یکی از معایبی است که می تواند منجر به کاهش بهره وری در فرایند طراحی شود.
  • پشتیبانی آفلاین محدود : فیگما در حالت آفلاین امکانات محدودی را ارائه می کند اما در حالت آنلاین هم تمام ویژگی های موجودش را ارائه نمی کند. در حالت آفلاین، کاربران نمی توانند به تمام ابزارها و ویژگی های پیشرفته دسترسی داشته باشند، این امر مفید بودن پلتفرم را در شرایطی که اتصال اینترنت با کیفیت نیست، با چالش مواجه می کند.
  • منحنی یادگیری: برای کاربران جدید، به ویژه آنهایی که در دیگر نرم افزارهای طراحی مهارتی نداشته باشند، رابط کاربری و ابزارهای فیگما در ابتدا بسیار چالش برانگیز به نظر می رسند. منحنی یادگیری فیگما در ابتدا بسیار شیب دار به نظر می رسد، و برای ماهر شدن در استفاده از آن نیاز به زمان و تلاش بسیار است. این امر ممکن است منجر به نا امیدی اولیه و نرخ پذیرش کندتر برای تازه واردها شود.
  • مشکلات عملکردی: فیگما ممکن است هنگام مدیریت و کار با پروژه های بزرگ با اجزای زیاد، مشکلاتی را در عملکرد خودش به وجود بیاورد. به عبارت ساده تر باگ های پرفورمنسی داشته باشد( Performance Issues) کاربران ممکن است هنگام کار با طرح های پیچیده با زمان بارگزاری بسیار طولانی مواجه شوند، ممکن است با فایل های خراب مواجه شوند یا تاخیر های طولانی در هنگام کار با فیگما را تجربه کنند. این مشکلات می توانند روی تجربه کاربران تاثیر منفی بگذارند و فرایند طراحی را کند کنند. به ویژه این امر برای تیم هایی که روی پروژه های عظیم کار می کنند، مخرب تر خواهد بود.
  • سازگاری: فیگما برای کار متمرکز بر روی سخت افزار و سیستم عامل های مدرن طراحی شده است. بنابراین ممکن است با دستگاها یا سیستم های قدیمی سازگار نباشد. این محدودیت می تواند بر کاربرانی که از سخت افزارهای قدیمی استفاده می کنند تاثیر بگذارد. به خصوص در یک تیم که همه اعضا از یک سیستم هایی با مشخصات یکسان استفاده نمی کنند.
معایب یا مضرات استفاده از فیگما

مزایای و فواید استفاده از فیگما

مزایای و فواید استفاده از فیگما

خب علیرغم معایبی که برشمردیم، فیگما دارای مزایایی متنوعی نیز است که آن را به یک ابزار طراحی قدرتمند تبدیل می کند، در اینجا می خواهیم به برخی از آنها اشاره کنیم:

  • همکاری همزمان: فیگما امکانات بسیار خوبی را در حوزه همکاری بین تیمی فراهم کرده است. فیگما به اعضای تیمها امکان می دهد در زمان واقعی با هم کار کنند و تغییرات یکدیگر روی یک طرح واحد را به صورت آنی مشاهده کنند. این ویژگی به تیم اجازه می دهد در طول فرآیند طراحی در یک راستا باقی بمانند. این باعث ایجاد یک جریان کار کارآمد با بهره وری بالا می شود. در نهایت این ویژگی منجر به جلوگیری از کارهای تکراری توسط تیم طراحی و در نتیجه صرفه جویی در زمان خواهد شد.
  • پلتفرم مستقل: فیگما از طریق مرورگر وب قابل دسترسی است، به این معنی که با سیستم عامل های مختلف از جمله مکینتاش، ویندوز و لینوکس سازگار است. این رویکرد در فیگما نیاز به نصب نرم افزار و نگرانی درمورد مشکلات سازگاری با سیستم را از بین می برد .
  • کنترل نسخه ها: فیگما به طور خودکار تغییرات ایجاد شده در یک طرح را ذخیره و آرشیو می کند. در صورت نیاز، مشاهده و بازگشت به نسخه های قبلی از یک طراحی با فیگما بسیار راحت تر است. این ویژگی خطر از دست دادن ناخواسته یا حذف غیرعمدی را به حداقل می رساند.
  • ادغام با ابزارهای دیگر: فیگما با بسیاری از نرم افزارهای مدیریت پروژه مانند Slack و Jira قابل یکپارچه سازی است. ادغام فیگما با این ابزارها فرآیند طراحی را ساده تر می کند و ارتباط بین تیم طراحی و کدنویسان را بهبود می بخشد.
  • مقیاس پذیری: ویژگی دیگر فیگما سیستم طراحی آن است، این ویژگی به طراحان اطمینان می دهد که عواملی مثل برندسازی و عناصر ثابت طراحی را سراسر یک پروژه اجرا کنند. فیگما با ایجاد یک کتابخانه متمرکز از المان ها، اجزا طراحی، و قالب های پیش ساخته قابل استفاده مجدد، به تیم های طراحی اجازه می دهد تا طراحی سازگار پذیری را ارائه دهند و انواع به روز رسانی ها را در چندین پروژه به سرعت پیش ببرند.
  • دسترسی آسان: پلتفرم مبتنی بر وب و رابط کاربری محبوب فیگما آن را برای طراحان حرفه ای و آماتور به یکسان قابل دسترس کرده است. این رویکرد فیگما همکاری متقابل را تشویق می کند و اعضای تیم از رشته ها و حوزه های مختلف را قادر می سازد تا در فرآیند طراحی مشارکت کنند.
  • پلاگین های شخصی شده: فیگما از طیف گسترده ای از افزونه ها پشتیبانی می کند و به کاربران خود اجازه می دهد تا تجربه طراحی خود را شخصی سازی کنند و پلتفرم خود را پرورش دهند. این افزونه ها می توانند کارهای تکراری را به صورت خودکار انجام دهند یا دستوراتی را به صورت پیش فرض اجرا کنند و در نهایت یک محیط طراحی شخصی را برای کاربران به وجود بیاورند.

ویژگی های کلیدی فیگما

ویژگی های کلیدی فیگما

فیگما یک پلتفرم طراحی پر از ویژگی ها و ابزارهای کاربردی است، با این امکانات فیگما می تواند نیازهای متنوع کاربران خود را فراهم کند. بخشی از مهم ترین ویژگی های فیگما:

  • ویژگی های طراحی: فیگما مجموعه جامعی از ابزارهای طراحی را ارائه می دهد که به کاربران امکان می دهد وکتورهای گرافیکی، تایپوگرافی ها، و لی اوت ها را با سهولت و دقت ویرایش کنند.
  • ویژگی های نمونه سازی (پروتو تایپ): کاربران فیگما می توانند نمونه های اولیه را با استفاده طیفی از ابزارهای انیمیشنی، و طرح های تعاملی/واکنشی ایجاد کنند که آزمایش کردن و تکرار هر طرح را ساده می کند.
  • ویژگی های سیستم طراحی: فیگما یک کتابخانه متمرکز را برای نگهداری و اشتراک تمامی اجزای طراحی، اعم از آیکون ها ، لی اوت ها و... را در یک بخش ارائه می کند. این امر برای مقیاس پذیری و سازگاری طرح ها با انواع نیازها بسیار مفید است.
  • ویژگی های همکاری: پلتفرم فیگما از ویژگی همکاری زنده و همزمان، قابلیت کامنت گذاری روی طرح و مدیریت تاریخچه نسخه ها پشتیبانی می کند و کار گروهی و ارتباط بین تیم را به بهترین وجه ممکن می کند.
  • تخته سفید آنلاین: یکی از بهترین ویژگی های فیگما وجود پلتفرم FigJam است. در حقیقت این پلتفرم یک تخته سفید آنلاین همه کاره است. با استفاده از این ویژگی همه اعضای تیم می توانند در جلسات ایده پردازی و برنامه ریزی های استراتژیک برای پروژه مشارکت فعال داشته باشند.
  • نمودار نویسی: فیگما ابزارهای مختلفی را ایجاد فلوچارت ها ، وایر فریم ها، و دیگر نمودارهای بصری ارائه می دهد که برقراری ارتباط با ایده پشت طرح را برای مخاطبان آسان تر می کند، همچنین این ویژگی به سهولت برنامه ریزی برای پروژه ها کمک شایانی می کند.

قیمت و هزینه استفاده از فیگما

قیمت و هزینه استفاده از فیگما

فیگما انواع طرح های قیمتی را برای براورده کردن نیازهای مختلف کاربران ارائه می دهد:

فیگما برای طراحی + نمونه سازی (Design+Prototyping):

پکیج شروع : رایگان دائمی

فیگما حرفه ای12 دلار در ماه به صورت سالیانه برای هر ادیتور یا 15 دلار به صورت ماهیانه

فیگما سازمانی 45 دلار در ماه فقط به صورت سالیانه برای هر ادیتور

FigJam یا همان تخته وایت برد:

پکیج شروع: رایگان به صورت دائمی

فیگ جم حرفه ای 3 دلار برای هر ادیتور برای پرداخت سالیانه یا 5 دلار به صورت ماه به ماه

فیگ جم سازمانی 5 دلار برای هر ادیتور و پرداخت فقط به صورت سالیانه

برای شرکت های بزرگ تر، یک طرح سازمانی یا فیگما اینترپرایز وجود دارد که از امنیت پیشرفته تر و مواردی برای تغییر و کنترل منعطف تر هم استفاده می کند:

75 دلار برای هر ادیتور به صورت ماهیانه

5 دلار برای هر ادیتور به صورت ماهیانه (برای فیگ جم)

لازم به ذکر است که برای نسخه اینترپرایز فقط پرداخت سالیانه ممکن است.

اگر شما هم مثل ما درباره دنیای فیگما و طراحی با آن کنجکاوی دارید توصیه می کنیم بخش فیگما در وبلاگ ما را چک کنید.

نتیجه گیری

مزایا و معایب استفاده از Figma

فیگما تیم های طراح را قادر می سازد تا به طور موثرتری با یکدیگر ارتباط داشته باشند و طرح هایی با کیفیت بالا تولید کنند. فیگما با ارائه مجموعه از ویژگی های خوب و کاربردی از جمله ابزارهای متنوع برای طراحی، همکاری به صورت زنده، مدیریت سیستم طراحی و... فرایند به وجود آمدن ایده تا رسیدن به طرح نهایی یک محصول را به شدت سهل و دلپذیر می کند، همچنین با استفاده از امکانات فیگما برای هر سطح مهارتی امکان بروز خلاقیت و استفاده وجود دارد. اگرچه محدودیت هایی دارد اما به نظر می رسد که مزایای آن بسیار بیشتر از معایب باشد و در نهایت انتخابی عالی برای کسب و کارها و تیم های طراحی است.
اگر تصمیم دارید که از این برنامه و امکانات جذاب آن استفاده کنید می توانید به بخش فروشگاه وب سایت ما سر بزنید تا با یک کلیک به دنیای از طرح های لایه باز و الگوهای پیش ساخته فیگما، وارد شوید.

مزایا و معایب استفاده از Figma

منابع:

حبیب عرب

حبیب عرب

حبیب عرب هستم لیسانس زبان و ادبیات انگلیسی دارم و به زبان های فرانسه و اسپانیولی هم مسلطم بیش از 12 سال است در حوزه ترجمه زبان فعالم . علاقه ام به زبان های خارجی به طرف تولید محتوا و مقاله نویسی تجربی هدایتم کرد. از آنجایی که ...

۱ نظر در “بررسی کامل مزایا و معایب فیگما

  1. حسین موسوی گفت:

    خیلی کاربردی و عالی بود

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مقالات اخیر
سبد خرید
ما از کوکی ها برای بهبود تجربه شما در وب سایتمان استفاده می کنیم. با مرور این وب سایت، شما با استفاده از کوکی ها موافقت می کنید.
شروع به تایپ کردن برای دیدن محصولاتی که دنبال آن هستید.