همه با هم، رویاهارو طراحی کنیم
Together As One, Designing The Dreams
ورود | ثبت نام
فیگما در مقابل اسکچ

فیگما در مقابل اسکچ: کدام برنده خواهد بود؟ (قسمت دوم)

تاریخ انتشار

آخرین بروزرسانی

محتوای مقاله

در بخش اول این مقاله توضیح مختصری درباره پیشینه دو پلتفرم اصلی طراحی یعنی فیگما و اسکچ دادیم، درباره تفاوت ها و ویژگی های کلیدی آنها برای شما گفتیم و در نهایت عملکرد آنها را باهم مقایسه کردیم. اکنون میخواهیم به ادامه این رقابت جذاب بپردازیم و توصیه می کنیم اگر قسمت اول این مقایسه را نخواندید حتماً قبل از ادامه این مطلب، آن را بخوانید.

کدام پلتفرم بهترین ابزارها را برای همکاری تیمی در اختیار شما قرار می دهد؟

فیگما و اسکچ پلتفرم های طراحی

اگرچه راحتی کار با رابط کاربری، و زیبایی شناختی فضای برنامه یکی از وجوه برنامه هایی مثل فیگما و اسکچ است اما باید به یاد داشت که اصلی ترین کارکرد آنها درست کردن طرح ها است. برای درک کامل از توانایی هایی این ابزارها باید کمی عمیق تر به امکاناتی که ارائه می دهند بپردازیم.

فیگما از نظر همکاری به صورت زنده و همزمان مزیت قابل توجهی دارد، زیرا اجازه می دهد چندین کاربر همزمان یک فایل طراحی را در یک پروژه مشاهده و ویرایش کنند و هنگامی که هر کدام از کاربران یک تیم تغییری را صورت دهند به صورت زنده برای دیگران قابل مشاهده خواهد بود. این ویژگی نیاز به اشتراک گذاری مجزا و وقت گیر، دخیره‌سازی چندگانه فایل ها، انتظار کشیدن برای دریافت بازخورد از دیگر اعضا را حذف می کند. زیرا هر کاربر می تواند به صورت همزمان تمامی فرآیند را مشاهده و در آن مشارکت کند. این ویژگی همزمان نوعی مرکزیت و ساده سازی را در فرآیند کاری به وجود می آورد و البته موقعیت خوبی را هم برای تیم های دورکاری فراهم می کند. انعطاف‌پذیری فیگما با توجه به اینکه این برنامه در مرورگر هم قابلیت کار دارد، تقویت شده است.

فیگما همچنین قابلیت های برجسته ای برای نمونه سازی (Prototyping) و توسعه دهی (Development) دارد. طراحان در نسخه های جدید فیگما می توانند ببینند چیزهایی که ساخته اند چطور به مرحله محصول نهایی می رسد، و از این طریق می توانند پروژه های خود را به طور کارآمدتری مدیریت کنند.

علاوه بر این فریم های (Frames) فیگما بسیار قدرتمند هستند که البته مشابه کارکرد آرت بورد ها در اسکچ را ارائه می دهند ، اما ارزش عملکردی آنها به نظر ما بسیار بیشتر است. برخلاف اسکچ، فیگما امکان قرار دادن فریم ها در داخل یکدیگر را فراهم می کند که در نهایت می تواند به ایجاد و طراحی رابط های کاربری پیچیده و چند لایه کمک کند.

بررسی تفاوت های عملکردی بین فیگما و اسکچ

تفاوت عملکرد در فیگما و اسکچ

هم اسکچ و هم فیگما مجموعه ای از ابزارهای طراحی ضروری را ارائه می دهند، از جمله ابزارهای شکلی ابتدایی، ابزارهای برداری و آیکون ها و دیگر عناصر طراحی که همه آنها در تعامل با همدیگر می توانند برای درست کردن یک سیستم طراحی بزرگتر، استفاده شوند. هر دو این پلفترم ها از سازوکار بولین (Boolean) نیز پشتیبانی می کنند که به کاربران اجازه می دهد لایه ها را باهم ترکیب کنند یا کارهای سطح بالاتری را در طراحی انجام دهند.

اما در زمینه ابزارها باید گفت فیگما نسخه های پیشرفته تری از ابزارهای شکلی را ارائه می دهد در مقابل، اسکچ نیاز به یک پلاگین خاص برای همین عملکردها دارد. علاوه بر این فیگما یک ویژگی منحصر به فرد دیگر به نام "شبکه های برداری" نیز دارد، این ویژگی به طراحان اجازه می دهد مسیرهایی بدون نقطه پایان مشخص ایجاد کنند و باز هم انعطاف پذیری بیشتری در فرآیند طراحی فراهم می کند.

در حالی که اسکچ طیف گسترده تری از ابزارها و پلاگین ها را فراهم می کند، اما این پلاگین های اضافی در ابتدا می توانند برای مبتدیان گیج کننده باشند و فرآیند طراحی را پیچیده تر کنند. در نهایت به نظر می رسد که اسکچ به صورت مداوم از نظر نوآوری عقب می ماند، با وجود اینکه همیشه به روز رسانی های سنگین و رفع باگهای مداوم را، اجرا می کند. در مقابل باید گفت، فیگما در سازگاری و پاسخ گویی به نیازهای کاربران برتری دارد.

در نهایت، در این بخش مقایسه به نظر می رسد هر دو برنامه، یکدیگر را کامل می کنند. فیگما انعطاف پذیرتر و ظریف تر است، اسکچ می تواند با پلاگین های متنوع و به روز رسانی های سریع به هر چالشی پاسخ دهد. در نهایت به نظر ما انتخاب بین یکی از آنها بستگی به نیازهای طراح و پروژه دارد.

همکاری در طراحی: مقایسه و تجزیه و تحلیل فیگما و اسکچ

همکاری در طراحی در فیگما و اسکچ

بدون شک، فیگما برنده این بخش بلامنازع این مقایسه است. قابلیت های همکاری در پروژه آن از اسکچ پیشی گرفته و رقیب خود را به راحتی در این مسابقه پشت سر می گذارد.

یکی از ارزشمند ترین ویژگی های فیگما همکاری به صورت زنده است، که احتمالاً یکی از اصلی ترین دلایل محبوبیت آن است. این ویژگی فیگما کمی مشابه سرویس گوگل داک (Google Docs) است. این قابلیت به خصوص برای تیم هایی که از دورکاری استفاده می کنند یا تیم هایی که از موقعیت های جغرافیایی مختلف با یکدیگر کار می کنند، مفید است.

این مسئله که برنامه فیگما قابلیت اجرا از روی مرورگر را نیز دارد، این امکان را برای کاربرانش فراهم می کند تا بازخورد و پیشنهادات خود را بدون نیاز به یک پلتفرم مجزا به یکدیگر ارائه دهند. اعضای تیم می توانند به راحتی بر روی یک طرح و تغییرات آن توافق کنند و برای کار یکدیگر نظر دهند، بدون اینکه هیچ اطلاعاتی در فرآیند اشتراک گذاری، یا ذخیره سازی مجدد از دست برود، یا منجر به سوءتفاهم شود.

در مقابل، اسکچ یک برنامه برای سیستم عامل مک است، به این معنا که فقط کاربران مک می توانند پروژه های اسکچ را پس از نصب برنامه مشاهده کنند. با این حال، اسکچ قابلیتی دارد که برای افزایش همکاری و هماهنگی بین اعضای یک تیم طراحی یک سیستم ذخیره سازی ابری را برای تیم طراحی فراهم می کند. اگرچه این یک پیشرفت قابل توجه برای اسکچ است، اما همچنان نمی تواند با فیگما در این زمینه رقابت کند.

هزینه و قیمت گذاری اسکچ و فیگما: کدام یک برای نیازهای شما مناسب است؟

هزینه فیگما در مقایسه با اسکچ

گاهی اوقات شما با ابزاری مواجه می شوید که به نظر می رسد تمام انتظارات شما را براورده می کند، با این حال، به محض اینکه به هزینه های اشتراک یا خریداری آن نگاه می کنید، ممکن است فکر کنید ارزشش را ندارد! در این مورد مقایسه طرح های قیمتی ابزارهای مشابه برای ارزیابی ارزش مالی و اقتصادی می تواند مفید باشد. بنابراین، بیاید نگاهی دقیق تر به طرح های قیمتی فیگا در برابر اسکچ داشته باشیم.

سیستم قیمت گذاری اسکچ پرداخت 9 دلار برای دسترسی یک ماهه و 20 دلار برای شرکت ها است.

فیگما چهار گزینه قیمتی ارائه می دهد. اولین گزینه که کاملاً رایگان است و تعداد نامحدودی از فایل های شخصی و قابلیت اضافه کردن نامحدود همکاران در یک پروژه را دارد. طرح دوم 12 دلار برای هر ادیتور در ماه است البته به صورت سالانه و 15 دلار در ماه به ازای هر ادیتور در صورت پرداخت ماه به ماه. در این گزینه تعداد پروژه ها نامحدود، تاریخچه نسخه های طراحی وجود دارد، قابلیت گفتگوی صوتی و کتابخانه ویژه تیمی هم از دیگر ویژگی های انتخاب این گزینه قیمتی است. گزینه سوم برای سازمان ها و شرکت ها است و هزینه ماهانه 45 دلار را دارد، اما فقط می توان آن را به صورت سالانه یعنی با احتساب 12 ماه پرداخت کرد. این گزینه مزایای متنوعی دارد، تجزیه و تحلیل سیستم طراحی به وسیله هوش مصنوعی، مدیریت متمرکز فایل ها، پلاگین های خصوصی و مدیریت پلاگین ها، کتابخانه های سازمانی و... .

البته گزینه فیگما اینترپرایز ویژگی های امنیت پیشرفته را نیز برای حفظ اسرار تجاری شامل می شود.

هر دو پلتفرم یک دوره آزمایشی رایگان ارائه می دهند که به کاربران اجازه می دهد ابزارها و ویژگی های آنها را قبل از خریداری، آزمایش کنند. این می تواند راه خوبی برای شما باشد تا قبل از خریداری از انتخاب خود مطمئن تر باشید.

اگر شما هم تا اینجای مطلب مثل ما به دنیای فیگما علاقه مند شده اید توصیه میکنم همه مقالات بخش فیگما وب سایت مارا مطالعه کنید

نتیجه نهایی

نتیجه رقابت بین فیگما و اسکچ

پس از بحث در مورد نکات حیاتی برای هر دو برنامه ، زمان آن رسیده است که حکم نهایی را تعیین کنیم: اسکچ در مقابل فیگما، بهترین کدام است؟

به نظر ما بزرگترین تفاوت بین اسکچ و فیگما توانایی های آنها برای ارائه همکاری بین تیم طراحی است. فیگما با این هدف در ذهن سازندگانش ساخته شده که آن را به برنده مطلق و انتخاب معقول برای تیم هایی که به صورت دورکاری کار می کنند یا نیاز به همکاری مداوم روی یک طرح دارند، تبدیل می کند. از سوی دیگر عیب بزرگ مک این است که فقط بر روی سیستم عامل مک قابل دسترسی است، که یک نقص بزرگ برای تیم های طراحی که از سیستم عامل های مختلف استفاده می کنند، است.

در نهایت هر دو برنامه قادر رابط های کاربری و طرح های گرافیکی خیره کننده و جذابی هستند و هر دو دوره آزمایشی رایگان برای کاربران را دارند. اسکچ برنامه ای است که استاندارد های طراحی صنعتی/دیجیتالی را تعیین کرده و از دیرباز توسط طراحان برگزیده شده. با این فیگما توانسته خود را به یک ابزار ارزشمند برای تیم های طراحی، تبدیل کند. در نهایت انتخاب بستگی به اهداف و توانایی شما و تیم طراحی شما دارد.

اگر در تصمیم‌گیری برای انتخاب بهترین گزینه مشکل دارید، یا اگر نمی‌خواهید با چنین جزئیات فنی سر و کار داشته باشید، می توانید سری به فروشگاه ما بزنید، در آنجا آرشیوی از بهترین طرح های پیش ساخته فیگما را برای شما آماده کرده ایم.  اگر چیزی که به دنبال آن هستید در فروشگاه ما فراهم نبود با ما تماس بگیرید و ما آنچه که به دنبال آن هستید را فراهم خواهیم کرد.

فیگما در مقابل اسکچ

منبع

حبیب عرب

حبیب عرب

حبیب عرب هستم لیسانس زبان و ادبیات انگلیسی دارم و به زبان های فرانسه و اسپانیولی هم مسلطم بیش از 12 سال است در حوزه ترجمه زبان فعالم . علاقه ام به زبان های خارجی به طرف تولید محتوا و مقاله نویسی تجربی هدایتم کرد. از آنجایی که ...

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مقالات اخیر
سبد خرید
ما از کوکی ها برای بهبود تجربه شما در وب سایتمان استفاده می کنیم. با مرور این وب سایت، شما با استفاده از کوکی ها موافقت می کنید.
شروع به تایپ کردن برای دیدن محصولاتی که دنبال آن هستید.