همه با هم، رویاهارو طراحی کنیم
Together As One, Designing The Dreams
ورود | ثبت نام
فیگما در نبرد با اسکچ

فیگما در مقابل اسکچ: کدام برنده خواهد بود؟ (قسمت اول)

تاریخ انتشار

آخرین بروزرسانی

محتوای مقاله

برای چندین سال Sketch ابزار طراحی برای اکثر حرفه ای ها در سراسر جهان بوده است. با این حال فیگما، یک برنامه که در سال 2015 به عنوان یک رقیب نوظهور پا به عرصه طراحی گذاشت، در سالهای گذشته به عنوان اصلی ترین رقیب در همه موقعیت هایی که اسکچ هم در آن حضور، معرفی شده است. به گفته دیلن فیلد یکی از خالقان Figma، هدف این پلتفرم ارتقای همکاری بین طراحان است، تا در فرآیند طراحی به بالاترین سطح بهره وری برسند.

اگرچه اسکچ ابزار مورد علاقه طراحان در سراسر جهان بوده است اما اکنون زمان آن رسیده است که فیگما، به عنوان یک ابزار جدید و بهتر در کانون توجه قرار بگیرد. حالا در این مطلب تصمیم گرفتیم که این برنامه را باهم مقایسه کنیم و ببینم کدام بهتر پاسخگوی نیازهای امروز طراحان هستند.

همچنین اگر به مبحث طراحی علاقه دارید و دوست دارید درباره پلتفرمهای طراحی به خصوص فیگما اطلاعاتی داشته باشید توصیه می کنیم مطالب قبلی ما را درباره فیگما بخوانید.

ابهام زدایی از فیگما : هرآنچه که باید درباره فیگما بدانید

فضای برنامه فیگما

فیگما یک برنامه طراحی رابط کاربری (UI) همه کاره است که می تواند بر روی هر سیستم عاملی اجرا شود. فیگما در ابتدا به عنوان یک جایگزین برای اسکچ معرفی شده بود که فقط برای کاربران مک قابل دسترسی بود، اما روز به روز قابلیت های خود را گسترش داد تا به طراحان اجازه دهد با استفاده از پلتفرم اختصاصی، با یکدیگر همکاری کنند و در نهایت تبدیل به یک انتخاب محبوب برای اغلب طراحان تبدیل شد. امروزه اغلب طراحان UI و UX از فیگما استفاده می کنند . این محبوبیت روزافزون را البته می توان به چند ویژگی دیگر هم نسبت داد که در نهایت فیگما را به یک ابزار سودمند تبدیل کرده است.

یکی از اولین چیزهایی که در هنگام ورود به پلتفرم فیگما متوجه خواهید شد، طراحی شیک و صیقل خورده آن است. رابط کاربری فیگما یک پالت رنگی شاداب دارد و چرخیدن و پیمایش در آن بسیار راحت است، که در نهایت به رضایت کلی کاربران در استفاده از فیگما، منجر شده است.

یکی دیگر از ویژگی های قابل توجه فیگما ماهیت مبتنی بر مرورگر آن است. با این ویژگی دیگر لازم نیست کاربران نگران دانلود نرم افزار یا مطمئن شدن از سازگاری نرم افزاری با سیستمشان باشند. تنها چیزی که برای شروع کار با فیگما لازم است، یک مرورگر فعال و یک اتصال قابل اعتماد به اینترنت است و با داشتن اینها شما می توانید طراحی با فیگما را شروع کنید.

فیگا همچنین طیف وسیعی از ابزارها و ویژگی ها را برای کاربران ارائه می دهد که در نهایت منجر به ساده سازی فرآیند طراحی می شوند. مجموعه وسیعی از قالب ها، پلاگین ها، سیستم های ذخیره سازی فایل مبتنی بر سرورهای ابری، استخراج ساده فایل های طراحی، و نمونه سازی (Prototyping) آسان، از دیگر ویژگی هایی هستند که کاربران فیگما از آنها بهره می برند.

با همه اینها، ویژگی برجسته و متمایزکننده فیگما، قابلیت همکاری زنده (همزمان) آن است. با فیگما می توانید فرآیند طراحی خودتان را با هرکدام از اعضای تیمتان که بخواهید به اشتراک بگذارید و به صورت زنده هر تغییراتی را که ایجاد کنید، فوراً برای همه قابل مشاهده است. دیگر نیازی به ذخیره و ارسال فایل ها نیست، در فیگما همکاری بین اعضای تیم طراحی به راحتی آب خوردن است.

اسکچ برای مدتها دستیار وفاداری برای طراحان بوده است اما در سالهای اخیر، بسیاری از طراحان به فیگما روی آورده اند. برای تعیین اینکه آیا فیگما برتر از اسکچ است یا خیر، باید نگاهی دقیق تر به ویژگی ها و قابلیت های هر دو بیاندازیم.

اسکچ : نرم افزار استاندارد طراحی صنعتی

نرم افزار اسکچ

اسکچ یک ابزار طراحی محبوب است که برای سالیان متمادی گزینه موردعلاقه اغلب طراحان UI/UX بوده است. رابط کاربری تمیز و سرراست، چارچوب قابل انعطاف و طیف وسیعی از پلاگین های مفید، آن را در میان طراحان محبوب کرده بود.

یکی از ویژگی های مهم اسکچ، تعداد چشمگیر پلاگین های آن است، همه آنها کاربری های متنوعی را دارند و امکانات کاربر را برای طراحی، گسترش می دهند. علاوه بر این قابلیت های به روز رسانی خودکار اسکچ و... در زمان ارزشمند طراحان صرفه جویی، می کند.

پلاگین ها و افزونه های اسکچ، یکپارچه هستند، اغلب آنها راه حل هایی را برای مشکلات رایج در فرآیند طراحی ارائه می دهند، محصول نهایی را بهبود می بخشند و فرآیند طراحی با وجود آنها ساده تر است. البته اسکچ بسیار کاربرپسند است و برای هرکسی که حداقل تجربه در طراحی را داشته باشد، به آسانی قابل استفاده است. البته برای کسانی که نیاز به آموزش یا کمک خاصی در پروسه یادگیری این نرم افزار دارند هزاران منبع آموزشی نیز موجود است.

با این همه، یکی از ایرادات قابل توجه اسکچ طراحی اختصاصی آن برای سیستم عامل مک است. در تنظیمات ساخت یک تیم در این پلتفرم، تمامی اعضا باید از مک استفاده کنند تا دچار خطاها و باگ های احتمالی نشوند.

رابط کاربری فیگما و اسکچ : تفاوت ها و ویژگی ها

رابط کاربری فیگما و اسکچ

شباهت های رابط کاربری فیگما و اسکچ واقعاً انکار ناپذیر است. فیگما یک برنامه مبتنی بر مرورگر است که نیاز به نصب ندارد، اما رابط کاربری و فضای داخلی آن بسیار شبیه به اسکچ است، در واقع می توان گفت فیگما نسخه مدرن و مبتنی بر وب اسکچ است. هر دو برنامه دارای یک بوم در مرکز صفحه و یک پنل در سمت راست (در اسکچ به Inspector معروف است) یک بلوک با دسترسی به لایه ها در سمت چپ و نوار ابزار در بالا هستند. آنها حتی میانبرهای صفحه کلید مشترک دارند.

اگر از قبل با اسکچ آشنایی داشته باشید، یادگیری فیگما برای شما آسان خواهد بود. تنها تفاوت اصلی در اصطلاحات تخصصی در این دو پلتفرم است. به عنوام مثال: آرت بوردها در اسکچ به عنوان فریم در فیگما معرفی شده اند درحالی که نماد ها(سمبل ها) در اسکچ به عنوان کامپوننت( اجزاء) در فیگما شناخته می شوند.

شباهت های آنها در بخش رابط کاربری اتفاقی نیست. اسکچ یک استاندارد بالایی را تنظیم کرده است که رقبایش از افزودن چیز بیشتری به آن، ناتوان هستند، بلکه بیشتر می توانند چیزی را به عنوان حضور خودشان در آن اضافه کنند یا جاهایی را که در اسکچ – به نظر آنها- ضعف دارد، بهبود بدهند.

اگرچه فیگما ویژگی های خاص خود مانند همکاری همزمان و به اشتراک گذاری طرح های به صورت آسان را، همچنان دارد، اما از نظر رابط کاربری در مقایسه با اسکچ که پیشگام و پدر بسیاری از ابزارهای طراحی، از جمله خود فیگما است، به وضوح کم آورده است !

نبرد در عملکرد : بهترین کیست؟

فیگما در مقابل اسکچ

خب در اصلی ترین بخش این نبرد به بررسی عملکرد این دو پلتفرم می پردازیم. اولین نکته این است که فیگما یک ابزار مبتنی بر مرورگر است که در هر سیستم عاملی قابل دسترسی است در حالی که اسکچ فقط بر روی سیستم عامل مک قابل دسترسی است، قابل ذکر است که فیگما همیشه به یک اتصال نسبتاً خوب اینترنتی نیاز دارد، که می تواند برای طراحانی که نیاز به کار به صورت آفلاین با فایل ها را دارند یک چالش باشد.

برنامه های مبتنی بر وب همیشه به دلیل محدودیت های خاص مرورگر ممکن است کارآمد عمل نکنند، اما فیگما در این جنبه نسبت به بیشتر برنامه های مبتنی بر دسکتاپ برتری دارد. البته باید گفت مسئله دسترسی تحت وب هم برای فیگما قابل حل است زیرا فیگما یک نسخه دسکتاپ کاملاً کاربردی دارد که به طور مداوم آپدیت می شود تا عملکرد آن همیشه بهینه باشد.

در مجموع می توان گفت فیگما در این رقابت پیشتاز است زیرا می توان از طریق هر مرورگری به آن دسترسی داشت، محدود به کاربران یک سیستم عامل خاص نیست و به طور مداوم آپدیت می شود و موانع و باگ های احتمالی دائماً در آن رفع می شوند تا فرآیند طراحی هرچه بهینه تر، ادامه یابد.

اگر تا اینجای مطلب به دنیای فیگما علاقه مند شده اید توصیه می کنیم آرشیو فیگما وب سایت ما را بازدید کنید.

مقایسه اسکچ و فیگما

در بخش دوم این مقاله به ادامه مقایسه بین این دو پلتفرم خواهیم پرداخت و اگر به دنیای طراحی با فیگما علاقه دارید از شما دعوت می کنیم به مقالات قبلی ما در این زمینه سر بزنید.

قسمت دوم

منبع

حبیب عرب

حبیب عرب

حبیب عرب هستم لیسانس زبان و ادبیات انگلیسی دارم و به زبان های فرانسه و اسپانیولی هم مسلطم بیش از 12 سال است در حوزه ترجمه زبان فعالم . علاقه ام به زبان های خارجی به طرف تولید محتوا و مقاله نویسی تجربی هدایتم کرد. از آنجایی که ...

۱ نظر در “فیگما در مقابل اسکچ: کدام برنده خواهد بود؟ (قسمت اول)

  1. Sarmad گفت:

    بسیار عالی، ممنون از مطلب مفیدت.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مقالات اخیر
سبد خرید
ما از کوکی ها برای بهبود تجربه شما در وب سایتمان استفاده می کنیم. با مرور این وب سایت، شما با استفاده از کوکی ها موافقت می کنید.
شروع به تایپ کردن برای دیدن محصولاتی که دنبال آن هستید.