همه با هم، رویاهارو طراحی کنیم
Together As One, Designing The Dreams
ورود | ثبت نام
chatgpt چقدر در کد نویسی خوب است

هوش مصنوعی ChatGPT در کدنویسی خوب است؟

تاریخ انتشار

آخرین بروزرسانی

محتوای مقاله

آیا به دنبال راه جدیدی برای نوشتن کد هستید؟ خب جواب شما چت جی پی تی است ! یک سیستم انقلابی مبتنی بر هوش مصنوعی که می تواند به شما کمک کند تا به راه حل های جدیدی برسید در این مقاله توضیح خواهیم داد که چت جی پی تی چقدر در نوشتن کد موثر است، و اینکه آیا واقعاً به خوبی می تواند کد تولید کند یا نه ؟

قبل از شروع مطلب به شما توصیه می کنیم در همین زمینه ، مقاله : 7 راه استفاده از چت جی پی تی برای برنامه نویسان را مطالعه کنید.

چت جی پی تی چیست؟

چت جی پی تی چیست؟

چت جی پی تی یک ابزار هوش مصنوعی قدرتمند است که می تواند در زبان های برنامه نویسی مثل Java، پایتون و نظایر آنها در بخش تولید کد، استفاده شود. این ابزار از سیستمی به اسم "پردازش زبان طبیعی/نورونی"  برای درک سوالات مطرح شده توسط کاربران استفاده می کند و در نهایت می تواند قطعات کد را با راه حل و داکیومنت نویسی دقیق تولید کند.

این فناوری مبتنی بر یادگیری ماشینی قرار است انقلابی در نحوه نوشتن کد و برنامه های نرم افزاری ایجاد کند. توانایی اصلی آن در تبدیل و تفسیر ورودی ها به خطوط کد است. این سیستم می تواند به برنامه نویسان امکان دهد بدون صرف ساعتها برای نوشتن کد، به سرعت یک قطعه کد را با راه حل و تست و داکیومنت، تولید کنند. از آنجایی که جواب های چت جی پی تی به طور مداوم بر اساس بازخورد کاربران به روزرسانی و اصلاح می شوند، ممکن است کیفیت این مدل زبانی و البته جوابهای آن برای پرامپت های کد نویسی با مشارکت خود کاربران آن، با گذشت زمان بهتر و بهتر شود.

به طور عملی، ChatGPT می تواند زمان کدنویسی را به میزان قابل توجهی کاهش دهد در عین حال به کد نویسها اجازه می دهد به جای اینکه ساعتها صرف نوشتن خطوط کد کنند، تمرکز خود را بر کارهای سطح بالاتری بگذارند. مشخصاً کسب و کارهایی که می خواهند فرآیندهای خود در زمینه تولید کدهای ابتدایی و کارهای روتین بهبود ببخشند بدون شک باید از قابلیت های ChatGPT استفاده کنند.

چت جی پی تی چه کاری می تواند انجام دهد؟

هوش مصنوعی و کدنویسی

چت جی پی تی می تواند قطعات کد، کد برای تست موردی، کد برنامه نویسی واقعی، و کد قابل کپی در نرم افزارهای واسط یا ویرایشگر را تولید کند. این قابلیت ها باعث می شوند که برای کارهای توسعه محور مانند درست کردن یک نرم افزار با هر زبان برنامه نویسی در مراحل ابتدایی یا برای کد نویسی دیباگ و رفع اشکال، مناسب باشد.

با استفاده از چت جی پی تی، یک کدنویس می تواند به سرعت یک پیش نویس برای برنامه خود بدون نیاز به کدنویسی وقتگیر و دستی، درست کند. خروجی که این مدل هوش مصنوعی ارائه می دهد، معمولاً، دارای یک چارچوب کامل و صحیح است، پس در مرحله ویرایش می توان سریعتر با آن کار کرد. این مسئله به کدنویسها اجازه می دهد تا به راحتی پارامترهای خود را بر اساس ترجیح خودشان، تنظیم کنند.

قابلیت گفتگوی آن به کاربران امکان این را می دهد تا درباره پروژه های خود سوال بپرسند و پاسخ ها را مستقیماً به صورت بلوک کد دریافت کنند. این فرآیند حتی کدنویسی را بیشتر از آنچه انتظار دارید آسان و سریع خواهد کرد. البته مشورت با چت جی پی تی به کاربران تضمین می دهد که تمام اطلاعات موردنیاز خود را درهنگام توسعه یک نرم افزار یا نوشتن کد برای یک برنامه، در دسترس داشته باشند.

آیا ChatGPT خوب کد می نویسد؟

کدنویسی با هوش مصنوعی چت جی پی تی

در حقیقت چت جی پی تی این قابلیت را دارد که با تولید خودکار پیش نویس کد(BoilerPlate) در وقت یک برنامه نویس صرفه جویی کند، چون نیاز به نوشتن کدهای تکراری و از پیش معلوم را برای برنامه نویس از بین می برد. البته باید دانست که اگرچه هوش مصنوعی می تواند راه حل های ساده برای کد نویسی را پیدا کند، اما وظایف پیچیده برنامه نویسی ممکن است منجر به تولید پاسخ های اشتباه یا نتایج ناکارآمد شود. در هر صورت توصیه می کنیم که یک برنامه نویس حرفه ای بر خروجی های کد ChatGPT نظارت کند.

مزیت اصلی چت جی پی تی در این زمینه توانایی آن در پردازش سریع عبارات کد، بدون نیاز به تایپ دستی هر خط کد است. علاوه بر این ChatGPT برای شما دسترسی به هزاران فریم ورک و کتابخانه های برنامه نویسی را ، می دهد. بنابراین می توان گفت که در نهایت استفاده از هوش مصنوعی در کد زدن حداقل در زمان شما نسبت به روش های سنتی، صرفه جویی خواهد کرد.

آیا چت جی پی تی می تواند خطاها و مشکلات برنامه نویسی را حل کند؟

چت جی پی تی و حل مشکلات برنامه نویسی

بله ، در حقیقت چت جی پی تی برای کمک به کدنویسها برای حل سریعتر مشکلات و ارائه پاسخ های صحیح در زمان کوتاه، البته در وظایف ساده و ابتدایی، طراحی شده است. درحالی که این مدل هوش مصنوعی می تواند به طور دقیق خطاها را شناسایی کند و به سوالات ساده برنامه نویسی پاسخ دهد، نمی تواند راه حل های رضایت بخشی برای مشکلات سطح پیشرفته ارائه دهد.

آیا چت جی پی تی یک تهدید برای مهندسان نرم افزار است؟

هوش مصنوعی و برنامه نویسی

اگرچه ChatGPT هنوز نمی تواند به طور کامل جایگزین انسان شود، اساساً کاربرد اصلی آن برای ایجاد سریع یک راه حل در زمینه کدنویسی است. این بدان معنی است که ممکن است در آینده بسیاری از کارها در حوزه برنامه نویسی دیگر نیازی به استفاده از انسان نداشته باشند. این مسئله به طور بالقوه می تواند منجر به کاهش تقاضا در بازار کار برای مجموعه مهارت های مربوط به برنامه نویسی و کد نویسی شود.

اما نترسید! وضعیت فعلی هوش مصنوعی و کدنویسی نیاز به بحث و بررسی بیشتری دارد، و به عبارتی هنوز بسیار زود است که تصمیم بگیریم آیا این سیستم ها خطر واقعی برای موقعیت ها شغلی موجود دارند یا نه.

محدودیت های فعلی برنامه نویسی با هوش مصنوعی چیست؟

محدودیت های چت جی پی تی

با توجه به محبوبیت استفاده از سیستم های هوش مصنوعی برای کد نویسی و همینطور ایجاد ربات های چت، که بتوانند با انسان ها به روشی طبیعی ارتباط برقرار کنند، باید به طور مفصل به محدودیت ها و مزایای این سیستم ها بپردازیم :

  • درک محدود از زمینه (Context):  یکی از بزرگترین محدودیت های برنامه نویسی در چت جی پی تی درک محدود آن از زمینه (Context) سوالاتی است که از آن پرسیده می شود. در حالی که در پاسخگویی بر اساس الگوهایی که از مکالمات قبلی یاد گرفته باشد عالی است، اما ممکن است از درک نکات ظریف یک مکالمه یا پاسخ مناسب به یک سوال خارج از اطلاعات از پیش بارگزاری شده اش، به شدت به مشکل برخورد کند.
  • مشکلات در فهم مسائل پیچیده: برنامه نویسی چت جی پی تی به صورت کلی برای مدیریت مکالمات ساده و سرراست طراحی شده است. اما زمانی که صحبت از مسائل پیچیده می شود، امکان دارد واقعاً به مشکل بخورد. این اتفاق به این دلیل است که برای پاسخ به اطلاعات از پیش برنامه ریزی شده متکی است و توانایی تفکر انتقادی یا تجزیه و تحلیل مستقل را ندارد.
  • فقدان هوش هیجانی: یکی دیگه از محدودیت های برنامه نویسی چت جی پی تی فقدان هوش هیجانی است. در حالی که می تواند احساسات خاص را در متن تشخیص دهد، اما نمی تواند احساسات همدلانه یا متناسب با نیازهای عاطفی را، بروز دهد. این مسئله می تواند در هنگام برخورد و پاسخ دادن به مشتریان مشکل ساز شود.
  • ناتوانی در یادگیری تجربی: علیرغم توانایی چت جی پی تی در یادگیری از مکالمات قبلی، برنامه نویسی با آن با تکیه بر یادگیری از طریق تجربه و خطا می تواند محدود باشد. احتمالش است که این مدل هوش مصنوعی نتواند پاسخ های خود را بر اساس بازخورد کاربرانش، تنظیم کند.
  • پشتیبانی محدود از زبان ها: چت جی پی تی ممکن است از نظر پشتیبانی زبانی به محدودیت های عجیبی برخورد کند. به این معنی که ممکن است برای استفاده در مناطقی خاص یا زبان های خاصی مناسب نباشد. این مسئله می تواند برای کسب و کارهایی که در محیط های چند زبانه فعالیت می کنند یا شرکت های چند ملیتی، مشکل ساز باشد.
چت جی پی تی برای برنامه نویسی

البته باید دقت کنید علاوه بر این مواردی که برشمردیم ممکن است محدودیت های اضافی دیگری را هم در استفاده از آن تجربه کنید، که این بستگی به درخواست های شما و زمینه سوالات و گفتگوی شما با چت جی پی، دارد. در نهایت توصیه نمی کنیم که برای اهداف پیچیده مثل توسعه نرم افزار در سطوح بالا، از هوش مصنوعی استفاده کنید. اگر به دنیای کدنویسی علاقه دارید می توانید سری هم به قسمت فروشگاه کد بزنید در آنجا تعدادی کد قالب آماده در زبان های HTML برای شما داریم.

منبع

حبیب عرب

حبیب عرب

حبیب عرب هستم لیسانس زبان و ادبیات انگلیسی دارم و به زبان های فرانسه و اسپانیولی هم مسلطم بیش از 12 سال است در حوزه ترجمه زبان فعالم . علاقه ام به زبان های خارجی به طرف تولید محتوا و مقاله نویسی تجربی هدایتم کرد. از آنجایی که ...

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مقالات اخیر
سبد خرید
ما از کوکی ها برای بهبود تجربه شما در وب سایتمان استفاده می کنیم. با مرور این وب سایت، شما با استفاده از کوکی ها موافقت می کنید.
شروع به تایپ کردن برای دیدن محصولاتی که دنبال آن هستید.