همه با هم، رویاهارو طراحی کنیم
Together As One, Designing The Dreams
ورود | ثبت نام
7 راه استفاده از چت جی پی تی برای برنامه نویسان

7 روش برای استفاده از هوش مصنوعی در کدنویسی

تاریخ انتشار

آخرین بروزرسانی

محتوای مقاله

چت جی پی تی یک هوش مصنوعی برای پاسخگویی به سوالات طولانی و پیچیده است که توسط OpenAI ساخته شده است و به این مشهور است که به هر سوالی پاسخی در خور می‌دهد. این یک فناوری جدید و هیجان انگیز است که برای درک و پاسخ به سوالاتی که آدمها در زندگی واقعی می‌پرسند طراحی شده است.

پتانسیل بالا و واکنش‌های انسان گونه این سیستم شوکی واقعی به کل جهان وارد کرده است و این تصور را برای همگان ایجاد کرده است که روزی نه چندان دور شیوه کار مردم و دریافت اطلاعات از طریق اینترنت و رایانه تحولی اساسی خواهد یافت.

کنجکاوی های ما درباره ارتباط هوش مصنوعی و برنامه نویسی تمام نشده است. اگر به این موضوع علاقه مند هستید پیشنهاد می کنیم مقاله : هوش مصنوعی ChatGPT چقدر در نوشتن کد خوب است؟ را مطالعه کنید.

چت جی پی تی چیست ؟ (مولد از پیش آموزش دیده چت) Chat Generative Pre-trained Transformer

چت جی پی تی چیست ؟ (مولد از پیش آموزش دیده چت) Chat Generative Pre-trained Transformer

در نوامبر 2022 شرکت OpenAI مدل ChatGPT را معرفی کرد، یک ربات چت با یک مدل زبانی گسترده، در نتیجه می‌توانید با این چت بات به روش‌های مختلفی ارتباط برقرار کنید. این مدل می‌تواند در کدنویسی، نوشتن ایمیل و مقاله نویسی به شما کمک کند و همچنین به سوالات شما پاسخ دهد. هر دو روش یادگیری تقویتی و یادگیری با نظارت انسانی برای تنظیم و بهبود مستمر ChatGPT به کار گرفته شده اند و به نظر تا به اینجا موفق بوده‌اند.

چت جی پی تی با جمع‌آوری داده‌ها تا تاریخ اکتبر 2021 آموزش داده شد. سپس، با استفاده از مجموعه‌ای از داده‌های بیشتر توانست رنگ و بوی انسانی به مکالماتش با کاربران بدهد، این مدل به طور مداوم در حال بهبود بر مبنای زبان و چت‌هایی است که کاربران با آن انجام می‌دهند.

دیدن اینکه این مدل هوش مصنوعی چگونه می‌تواند در یک مکالمه شرکت کند و نظراتی بدهد که گاهی بسیار روشنگر باشند، بسیار جالب است.

از نظر فنی چت جی پی تی در دسته مولد‌های هوش مصنوعی قرار می‌گیرد (Generative AI). یعنی پس از یک بار بارگذاری یا آموزش برای یک دفعه می‌تواند نتایجی مشابه با داده‌های که روی آن آموزش دیده است کند اما نتایج همیشه دقیقاً یکسان نخواهد بود.

چت جی پی تی چطور می‌تواند برای برنامه‌نویسان مفید باشد؟

1) تولید کد

چت جی پی تی چطور می‌تواند برای برنامه‌نویسان مفید باشد؟

از نظر تولید کد، چت جی پی تی یک ابزار بسیار قدرتمند برای کدنویسان است. چت جی پی تی می تواند نیازهای کاربر را با استفاده از مهارت های پردازش زبان طبیعی خود درک و تفسیر کند و کدهای مربوطه را ارائه دهد. وقتی صحبت از کارهای تکراری یا کدنویسی طولانی می‌شود، این هوش مصنوعی می‌تواند زمان زیادی را در وقت کدنویس صرفه جویی کند.

البته چت جی پی تی می‌تواند به جای تولید فانکشن‌های ساده، کدهای پیچیده ای را برای کارهایی مانند ساخت یک کلاس یا ماژول کامل تولید کند. این قابلیت به برنامه‌نویسان ناآشنا با یک زبان برنامه نویسی یا فریم‌ورک امکان می‌دهد بدون صرف زمان زیادی روی چیزهای اولیه، سریعاً به سمت کدنویسی پیشرفته در هر زبان حرکت کنند که این برای برنامه‌نویسان بسیار ارزشمند است.

به طور کلی، ویژگی‌ها و قابلیت‌های تولید کد در ChatGPT می‌تواند برای برنامه‌نویس‌ها در تمام سطوح مفید باشد. زیرا به آنها کمک می‌کند تا روی حیاتی ترین جنبه‌های کار خود تمرکز کنند. در عین حال، این مدل از کارهای تکراری و خسته کنند مراقبت می‌کند. همچنین استفاده از هوش مصنوعی علاوه بر صرفه‌جویی در وقت احتمال بروز اشتباهات و ناهماهنگی‌ها را کاهش می‌دهد.

2) تولید سند برای کد ها (Documents)

چت جی پی تی چطور می‌تواند برای برنامه‌نویسان مفید باشد؟

به لطف مهارت‌های پردازش زبان طبیعی  ChatGPT، می‌تواند به‌طور دقیق داکیومنت‌هایی را تولید کند که نیازمندی‌ هر کد را شناسایی کند. برنامه نویس‌هایی که اغلب باید زمان زیادی را صرف ساخت داکیومنت برای کد خود کنند، با این روش می‌توانند در وقت خود بسیار صرفه‌جویی کنند.

 

به عنوان مثال یک برنامه نویس می‌تواند به چت جی پی تی یک قطعه کد بدهد و به آن دستور دهد تا برای این قطعه کد مستنداتی ارائه کند که بتواند، هدف، ورودی، خروجی، و سایر جزئیات مربوط به آن قطعه کد را توضیح دهد.

همچنین چت جی پی تی می‌تواند داکیومنت را برای کل کلاس‌ها یا ماژول‌ها تولید کند و یک نمای کلی از کد شما را ارائه دهد.

علاوه بر اینها، چت جی پی تی می‌تواند داکیومنت‌هایی را به اشکال مختلف مثل، HTML ، Markdown، JSDoc و ... ارائه دهد. همین مسئله ادغام آنها با ویرایشگر کد را برای برنامه‌نویسان آسان تر می‌کند.

 

خب این ویژگی برای تمام برنامه‌نویس‌ها در تمامی سطوح مهارتی بسیار کمک کننده خواهد بود، زیرا به آنها اجازه می‌دهد روی بخش‌های مهمتری تمرکز کنند. هوش مصنوعی فرآیند پرزحمت کد نویسی را آسان کرده، در نتیجه کدنویس‌ها می‌تواننداز مستند بودن پایگاه کدی که می‌نویسند اطمینان حاصل کنند و درک و کار با برنامه نوشته شده را برای همگان آسان تر می‌کند.

3) نوشتن تستهای موردی (Test Case)

چت جی پی تی چطور می‌تواند برای برنامه‌نویسان مفید باشد؟

چت جی پی تی می تواند به توسعه دهندگان کمک کند تا تست‌هایی را به روش های مختلف بنویسند. یکی از راه‌ها، شناخت هدف مورد آزمایش و ایجاد ورودی‌ برای تست و در نهایت به دست آوردن نتایج مورد انتظار است.

 برای مثال، فرض کنید برنامه نویس از چت جی پی تی  می‌خواهد که یک آزمایش بنویسد که بتواند ورودی نامعتبر را مدیریت کند. در آن صورت، چت جی پی تی ممکن است ورودی های نامعتبر مانند کاراکترهای خاص، استرینگ‌های خالی و مقادیر خارج از محدوده تولید کند تا کدنویس بتواند قطعه کد نوشته خودش را با آنها تست کند.

چت جی پی تی  به دلیل توانایی در شناسایی منطق و ساختار کدی که ارائه می‌دهید در نوشتن آزمون برای کد مفید است. به همین دلیل، چت جی پی تی می‌تواند یک تست موردی را بنویسد که مسیرهای مختلف یک کد و موارد کمتر مورد توجه را پوشش دهد.

 برای مثال، فرض کنید یک توسعه‌دهنده یک قطعه کد ارائه می‌کند و به چت جی پی تی می‌گوید که این کد باید بتواند مجموعه‌های داده بزرگ را مدیریت کند.

در این صورت،  این مدل هوش مصنوعی می تواند ورودی های آزمایشی را با مجموعه داده های بزرگ تولید کند.

چت جی پی تی می‌تواند برای تولید یک تست برای داکیومنت نویسی هم استفاده شود. می‌تواند توصیف‌های کوتاه و به راحتی قابل درک از سوالات آزمون، از جمله ورودی‌های آزمون، نتایج پیش‌بینی‌شده، و شرایطی که تحت آن آزمون باید قبول شود یا شکست بخورد، ایجاد کند. در نتیجه، برنامه نویس‌ها، حتی کسانی که هیچ دانشی در زمینه نوشتن تست برای یک قطعه کد ندارند، می توانند به سرعت یک تست موردی را به کمک چت جی پی تی بسازند.

4) ساده سازی کد و توضیح کد‌های پیچیده

چت جی پی تی چطور می‌تواند برای برنامه‌نویسان مفید باشد؟

با چت جی پی تی برنامه نویس‌ها می‌توانند به سرعت توضیحاتی را به زبان ساده برای بخش‌های پیچیده کد تولید کنند و درک و کار با کدی که نوشته‌اند را برای دیگران راحت‌تر کنند.

با تولید خودکار کامنت و داکیومنت کد، می توان از چت جی پی تی  برای ساده کردن کد استفاده کرد. بنابراین کد نویس‌ها می توانند مقدار قابل توجهی در زمان و انرژیشان صرفه جویی کنند. علاوه بر این، به دلیل توانایی مدل در درک منطق و ساختار زیربنایی کد، داکیومنت‌ها و کامنت‌های تولید شده توسط چت جی پی تی اغلب دقیق‌تر و آموزنده‌تر از آن چیزی است که یک کدنویس مبتدی بتواند بنویسد.

با کمک به برنامه نویسان در بازآفرینی و بهینه سازی کد، چت جی پی تی می‌تواند به همه توسعه‌دهندگان در ساده‌تر کردن کدشان کمک کند. برای مثال می‌تواند پیشنهاداتی در زمینه کوتاه کردن قطعه کدی که نوشته‌اید ارائه دهد که البته این پس از ارزیابی کد نوشته شده توسط خود چت جی پی تی خواهد بود یا می‌تواند پیشنهاداتی را برای افزایش کارایی آن به شما بدهد.

چت جی پی تی می‌تواند فانکشن‌های نوشته شده توسط شما را خوانا‌تر، قابل مدیریت‌تر و حتی بدون خطای مشکل ساز کند.

توضیح کدهای پیچیده را می‌توان یکی دیگر از عملکردهای عالی چت جی پی تی به حساب آورد.

 چت جی پی تی می‌تواند درک یک کد پیچیده را برای برنامه نویس‌ها با استفاده از یک زبان طبیعی یعنی همان

مدلی که روی آن آموزش دیده است، بسیار آسان کند

 علاوه بر همه اینها این هوش مصنوعی می‌تواند برای راحتی و خوانایی بهتر یک قطعه کد پیچیده را به قطعات کد ساده‌تر تجزیه کند، تا توصیف و خواندن آنها برای یک کدنویس در سطوح مهارتی پایین‌تر نیز راحتتر باشد. و مجدداً از آنجایی که دیگر نیازی به صرف زمان برای درک و خواندن قطعات کد پیچیده نیست، باز هم در وقت شما صرفه جویی می‌شود.

5) تولید کد‌های جایگزین (Alternative Code)

چت جی پی تی چطور می‌تواند برای برنامه‌نویسان مفید باشد؟

برای کسانی که سعی در تولید کدهای جایگزین و بهبود عملکرد فانکشن‌های خود دارند، چت جی پی تی می‌تواند یک ابزار مفید باشد. چت جی پی تی می‌تواند بسیاری از زبان‌های برنامه نویسی و الگو‌های کد را درک کند زیرا خود روی حجم زیادی از کد ساخته شد است.در نتیجه چت جی پی تی می‌تواند کد‌های جایگزینی را تولید کند که به احتمال زیاد نه تنها موثر‌تر و کارآمد‌تر هستند بلکه خوانایی آنها هم رتبه بالایی خواهد داشت.

 

به عنوان مثال، چت جی پی تی می‌تواند یک کد را ارزیابی کند و راه‌های جایگزینی را برای بهبود عملکرد آن، مانند کاهش تعداد فانکشن‌ها یا محدود کردن استفاده از حافظه، را توصیه کند. این توصیه‌ها می‌توانند به توسعه‌دهندگان در نوشتن کدی بهتر کمک کنند.

 

همچنین چت جی پی تی می‌تواند الگوریتم‌های مختلف را برای تولید کد پیشنهاد دهد. می تواند کد داده شده را بررسی کند و این قابلیت را دارد که بهترین الگوریتم برای هر کد را شناسایی کند.

6) ردیابی و تشخیص باگ‌ها / استفاده از شیوه‌های کدنویسی خوب

چت جی پی تی چطور می‌تواند برای برنامه‌نویسان مفید باشد؟

برای کدنویسانی که می‌خواهند باگ‌ها را شناسایی کنند و بهترین شیوه‌ها را در کدنویسی پیاده‌سازی کنند، چت جی پی تی می‌تواند ابزار مفیدی باشد. با توصیه به استراتژی های اشکال زدایی، چت جی پی تی می تواند برای یافتن اشکالات استفاده شود. به عنوان مثال، چت جی پی تی ممکن است یک قطعه کد را بررسی کند و اقدامات خاصی را پیشنهاد دهد که نویسنده آن کد یا هر برنامه نویس دیگری می‌توانند برای یافتن و اصلاح باگ‌ها انجام دهند. در نتیجه، آنها دیگر مجبور نیستند ساعت‌ها را صرف شناسایی علت اصلی باگ کنند، که ممکن است باعث صرفه‌جویی قابل توجهی در زمان شود.

با توصیه به بازسازی ساختار یک کد، چت جی پی تی می‌تواند برای مکان‌یابی دقیق یک باگ در یک قطعه کد طولانی، استفاده شود. به عنوان مثال ممکن است چت جی پی تی یک قطعه کد طولانی را بررسی کند و تغییراتی را پیشنهاد کند که خوانایی آن را بهبود بخشد. در نتیجه این امر می‌تواند منجر به باگ‌های کمتر و چرخه تولید کد سریعتر شود.

علاوه بر اینها می‌توان از طریق چت جی پی تی تکنیک‌های کدنویسی مناسب تری را هم پیدا کرد.

7) جمع آوری اطلاعات و تحقیق

چت جی پی تی چطور می‌تواند برای برنامه‌نویسان مفید باشد؟

چت جی پی تی می‌تواند برای شما که به دنبال تحقیقات علمی و دانش هستید، یک ابزار بسیار مفید باشد. هوش مصنوعی می‌تواند شبیه به یک موتور جستجو، یا یک وبسایت پرسش و پاسخ مثل Stack Overflow عمل کند.

یعنی می‌تواند ایده‌های برنامه‌نویسی پیچیده را درک کند و اطلاعاتی را که یک کدنویس به دنبالش است به او ارائه دهد.

به عنوان مثال شما می‌توانید از چت جی پی تی سوالات فنی در مورد یک زبان برنامه‌نویسی خاص را بپرسید و ربات چت بر اساس داده‌های آموزشی که برایش بارگذاری شده به شما پاسخ خواهد داد. در مقایسه با جستجوچند منبع برای اطلاعاتی که می‌خواهید به دست آورید چت جی پی تی می‌تواند پاسخی سریع و در صورت لزوم با پرسیدن سوالات تکمیلی یک پاسخ جامع به نیاز‌های تحقیقی شما بدهد.

چت جی پی تی می‌تواند نمونه‌هایی را برای سوالات شما پیشنهاد دهد، یا تکه‌هایی از یک کد یا یک قطعه کد کامل را در جواب به سوال شما ارائه دهد، درست مانند یک موتور تخصصی جستجو برای کد‌نویسی. به عنوان مثال می‌توانید از چت جی پی تی یک نمونه از یک کد خاص در یک زبان برنامه نویسی بخواهید و هوش مصنوعی قطعات کدی که با سوال شما مرتبط باشد را ، به شما ارائه خواهد کرد

آیا می‌توانیم به چت جی پی تی اطمینان کنیم؟

چت جی پی تی چطور می‌تواند برای برنامه‌نویسان مفید باشد؟

چت جی پی تی گاهی هم اشتباه می‌کند یا پاسخ های اشتباه را تولید می‌کند. با ریاضیات اولیه مشکل دارد و گاهی ممکن است قادر به درک منطق‌های ساده نباشد و حتی مطالبی را در توجیه جواب نادرست خود پیدا می‌کند ! این موضوع توسط OpenAI هم تایید شده است.

سور قبل از اینکه پاسخی بدهد، یک سری حدس می‌زند، بنابراین ممکن است پاسخ‌های نادرست را به گونه‌ای توجیه کند که گویی درست هستند.

در حقیقت چت جی پی تی با نوشته های جمعی تاریخی مردم در سراسر جهان آموزش دیده است. این نشان می‌دهد که پاسخ‌های چت جی پی تی  ممکن است دارای همان سوگیری‌هایی باشد که در داده‌های معمول در سراسر دنیا دیده می‌شود. بنابراین، هنگام پرسیدن سؤالات مهم از چت جی پی تی ، باید رفتار مغرضانه آن را به خاطر بسپارید.

قدم بعدی: چت جی پی تی 4.0

قدم بعدی: چت جی پی تی 4.0

فاز بعدی چت جی پی تی ورژن شماره 4.0 آن خواهد بود. این آپدیت از این مدل هوش مصنوعی هوشمند‌تر خواهد بود، ویژگی‌ها و قابلیت بیشتری دارد و مهارت‌هایی را داراست که ورژن عمومی فعلی یعنی 3.5 ندارد.

 

نسخه فعلی چت جی پی تی که برای عموم قابل دسترسی است، می‌تواند به 175 میلیارد پارامتر برای درک سؤالات و پاسخ‌دهی متناسب با سوال دسترسی داشته باشد. با بیش از 175 میلیارد پارامتر، چت جی پی تی می تواند همه چیز از برنامه نویسی، برنامه های وردپرس، مقالات، شعرها و حتی موسیقی را تولید کند.

تعداد پارامتر‌ها در ChatGPT 4.0 از 100 تریلیون فراتر خواهد رفت، این یعنی ظرفیت یادگیری و کاربردهای آن در نتیجه این جهش در حجم پارامتر‌ها جهش عظیمی را تجربه خواهد کرد. داریم درباره یک جهش در اندازه‌های کوانتومی صحبت میکنیم!!

نتیجه گیری

7 راه که چت جی پی تی می‌تواند به برنامه‌نویسان کمک کند

چت جی پی تی یک ابزار ارزشمند برای برنامه‌نویس‌ها است، برای آنها که به دنبال صرفه‌جویی در زمان و انرژی خود هستند. توانایی این مدل هوش مصنوعی در تولید کد، پاسخ به سوالات در زمینه کد نویسی و ایجاد داکیومنت در سریع‌ترین زمان ممکن قطعاً می‌تواند بهروری را بهبود ببخشد. با این حال مهم است که بدانید پاسخ‌های آن همیشه 100% دقیق نیستند بنابراین قبل از استفاده از ChatGPT برای کارها و کد‌نویسی‌های پیشرفته باید حسابی باهاش کار کرده باشید !
همچنین برای دسترسی به قالب های آماده کدنویسی های HTML و دیگر قالب های کد می توانید با کلیک روی این لینک به بخش فروشگاه ما وارد شوید.

منابع

حبیب عرب

حبیب عرب

حبیب عرب هستم لیسانس زبان و ادبیات انگلیسی دارم و به زبان های فرانسه و اسپانیولی هم مسلطم بیش از 12 سال است در حوزه ترجمه زبان فعالم . علاقه ام به زبان های خارجی به طرف تولید محتوا و مقاله نویسی تجربی هدایتم کرد. از آنجایی که ...

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مقالات اخیر
سبد خرید
ما از کوکی ها برای بهبود تجربه شما در وب سایتمان استفاده می کنیم. با مرور این وب سایت، شما با استفاده از کوکی ها موافقت می کنید.
شروع به تایپ کردن برای دیدن محصولاتی که دنبال آن هستید.