همه با هم، رویاهارو طراحی کنیم
Together As One, Designing The Dreams
ورود | ثبت نام
مدلسازی سه بعدی و معرفی و بررسی بهترین نرم افزارهای سه بعدی

بررسی بهترین نرم‌افزارهای سه‌بعدی (2024)

تاریخ انتشار

آخرین بروزرسانی

محتوای مقاله

ما برنامه‌ها و نرم‌افزارهای برتر برای مدل‌سازی سه‌بعدی را آزمایش کردیم تا ببینیم کدامیک برای انیمیشن، جلوه‌های بصری و چاپ سه‌بعدی بهترین هستند و می‌توانند هنر سه‌بعدی شما را به مرحله بعدی ببرند. واقعیت این است که چاپ سه‌بعدی به مدد رواج نرم‌افزارهای متنوع، هیچگاه به اندازه امروز آسان نبوده است و گزینه‌های زیادی برای مبتدیان و حرفه‌ای‌ها در دسترس است. اما دانستن اینکه باید از کجا شروع کنید می‌تواند دشوار باشد به خصوص اگر تازه‌کار باشید.

در ادامه مطلب بررسی کامل هریک از نرم‌افزارهای سه‌بعدی را خواهید دید. ما هرکدام از آنها را به طور دقیقی آزمایش کرده‌ایم، بنابراین می‌توانید مطمئن باشید که توصیه‌های ما قابل اعتماد هستند هرچند از دادن حکم کلی و دخالت دادن سلیقه شخصی در این بررسی و رتبه‌بندی، پرهیز کردیم.

1. Autodesk 3Ds Max

برنامه سه‌بعدی Autodesk 3Ds Max
  • سیستم عامل: ونیدوز 10 ، 11

  • دلایلی برای خرید:

مدلسازی برای همه مقاصد

ابزار محبوب برای بازی سازی

پلاگین‌های متعدد و شگفت انگیز

  • دلایلی برای نخریدن:

ممکن است ثبات در طراحی را به خطر اندازد

قیمت بسیار بالا

Autodesk واقعاً بهترین انتخاب برای نرم‌افزار مدل‌سازی سه‌بعدی است. و تاکید ما در اینجا مدل‌سازی است، با 3Ds Max می‌توانید بازی‌های جذاب بسازید، وارد حوزه طراحی داخلی و معماری شوید یا اشیاء را برای چاپ سه‌بعدی رندر کنید. این نرم افزار به دلیل مدل‌سازی حرفه‌ای، ساخت بافت (Texturing) و مش‌سازی (Meshing) بسیار محبوب است.

رقبای اصلی آن Maya، Fusion360 و AutoCAD هستند. در حالت استاندارد شما دسترسی به ابزارهای اسکلت‌سازی، ابزارهای سینماتیک و شبیه‌سازی دارید. اگر نرم‌افزار استاندارد عملکرد مورد نیاز شما یا حالت رندری که می‌خواهید را پشتیبانی نمی‌کند نگران نباشید! یک سیستم پلاگین بسیار گسترده برای Autodesk 3Ds Max وجود دارد که به شما اجازه می‌دهد انواع عملیات‌های اضافی را روی آن اجرا کنید. برخی از این پلاگین‌ها رایگان هستند اما ما متوجه شده‌ایم آنهایی که واقعاً خوب هستند رایگان نیستند!

اگرچه ما فکر می‌کنیم 3Ds Max یک نرم‌افزار سه‌بعدی غنی است که مناسب استفاده حرفه‌ای می‌باشد اما نمی‌توان گفت که آسان‌ترین برنامه برای استفاده‌های معمولی است و دقیقاً همه‌کاره هم نیست. برای مثال این نرم‌افزار به خوبی قادر به ساخت انیمیشن است اما برخی از انیماتور‌های حرفه‌ای و هنرمندان سه‌بعدی ممکن است Maya را انتخاب کنند.

همچنین ما برای اضافه کردن پلاگین‌ها به برنامه با مشکلات زیادی مواجه شدیم و از طرف دیگر پلاگین‌های پیچیده به سیستم رایانه فشار زیادی می‌آورند و ممکن است کل برنامه را ناپایدار کنند. از جمله معایب دیگر برنامه Autodesk 3Ds قابلیت دسترسی آن فقط برای ویندوز است و البته قیمت بسیار بالای آن را فراموش نکنیم!

این برنامه با اشتراک‌های ماهانه، سالانه یا سه ساله برای کاربران در دسترس است.

2. Blender

نرم‌افزار سه‌بعدی blender
  • سیستم عامل: ویندوز، مک، لینوکس

  • دلایلی برای خرید:

رایگان و متن باز

مدل خط لوله‌ای (Pipline) کامل

پشتیبانی عالی از جامعه کاربران

  • دلایلی برای نخریدن:

ازNURBS پشتیبانی نمی‌کند

بلندر بهترین نرم‌افزار رایگان مدل‌سازی سه‌بعدی برای انیمیشن و انیماتورها است. این ابزار متن باز است که توسط جامعه بسیار خوب و سخاوتمندی از توسعه‌دهندگان و کاربران پشتیبانی می‌شود و برای استفاده شخصی و تجاری کاملاً رایگان است.

انیماتوری سه‌بعدی قبلاً متعلق به افرادی بود که می‌خواستند نبردهای فضایی انیمیشنی یا فیلمی درباره ربات‌های آخرالزمانی بسازند. امروزه این رشته به قدری تکامل یافته است که بسیاری از شرکت‌های فیلمسازی هالیوودی در فیلم‌هایشان از انیماتورها استفاده می‌کنند و انتخاب اول هر انیماتور برای درست کردن افکت‌های سه بعدی نرم‌افزار بلندر است، چه در پروژه‌های مستقل و چه برای فیلم‌های پرهزینه.

اکثر ابزارهای دیگر در لیست ما برای طراحی سه‌بعدی بر روی مدل‌سازی و رندر کردن تمرکز دارند. بلندر اما متفاوت است، و کلیه مراتب سه‌بعدی از مدل‌سازی، ریگ کردن، انیمیشن، شبیه‌سازی، رندر، ترکیب‌بندی و درست کردن موشن افکت تا ویرایش ویدیویی را برای کاربرانش، ارائه می‌دهد.

حتی اگر نیاز به ترکیب عناصر دوبعدی با مدل‌های سه‌بعدی دارید، یک بخش برای انیمیشن دوبعدی نیز دارد. این ابزار برای همکاری تیمی نیز عالی است، نرم‌افزار بلندر به هنرمندان سه‌بعدی اجازه می‌دهد تا در قسمت مربوط به خود در یک صحنه کار کنند و سپس ترکیب آن بخش با بقیه بخش‌ها که توسط هم‌تیمی‌ها درست شده است را، تماشا کنند.

از آنجایی که این برنامه سه‌بعدی، متن باز است یک جامعه کاربری و توسعه‌دهند بسیار بزرگ از آن پشتیبانی می‌کنند و همیشه در حال ارائه ویژگی‌ها و قابلیت‌های جدید برای آن هستند. با این حال، اتکای کامل به جامعه کاربری به این معنی است که همیشه به‌روزرسانی و رفع اشکال‌های منظم، وجود نخواهد داشت و برخی راه‌حل‌ها ممکن است اساساً کار نکنند. البته به صورت کلی توسعه این برنامه همیشه ادامه دار خواهد بود و همین بلندر را از دیگر رقبایش متمایز کرده است.

یکی از بهترین ویژگی‌های بلندر قابلیت رندر آنی آن با استفاده از موتور EEVEE است که می‌تواند برای شما در لحظه به صورت آفلاین و آنلاین رندرگیری کند. شاید این نرم‌افزار هم پیچیدگی‌هایی را برای استفاده و یادگیری داشته باشد اما به عنوان یک برنامه رایگان برای تمامی سیستم عامل‌ها، برای تازه‌کارها بهترین انتخاب است. همچنین ما فکر می‌کنیم Blender بهترین جایگزین برای Adobe After Effects برای انیمیشن است.

3. Autodesk Maya

نرم‌افزار سه‌بعدی و مدلسازی Autodesk Maya
  • سیستم‌عامل: ویندوز، مک، لینوکس

  • دلایلی برای خریدن:

برنامه‌ای دارای استاندارد صنعتی برای هر کاراکتر

رندر آرنولد

  • دلایلی برای نخریدن:

نیاز به یک سیستم عامل قوی دارد

بسیار گران است

اگر اهل دنیای انیمیشن باشید، بدون شک اسم Autodesk Maya را به عنوان بهترین نرم‌افزار گرافیکی سه‌بعدی شنیده‌اید. مایا در حقیقت اولین سیستم رندری بود که قابلیت‌های اضافه کردن مو و پشم و خز را برای کاراکتر‌های سه بعدی، ارائه کرد.

این برنامه در تولیدات سینمایی زیادی که از قضا بودجه‌های کلانی داشته‌اند مثل: Stranger Things استفاده شده است. این برنامه سرشار از ویژگی‌های سطح بالا برای مدل‌سازی، بافت‌سازی (Texturing) رندرینگ و بسیاری موارد دیگر در حوزه 3D است. ابزارهای نوین و بسیار حرفه‌ای برای خلق کاراکتر و حرکت و شبیه‌سازی عناصر طبیعی مثل: آب، آتش، طوفان شن و انفجار را برای کاربران ارائه می‌دهد. این نرم‌افزار محبوب‌ترین برنامه سه‌بعدی برای هنرمندان و انیماتور‌های VFX است.

اکنون مایا افکت‌هایی مانند Bifrost را اضافه کرده است که امکان ساخت عناصر پیچیده سه‌بعدی را فراهم می‌کند. ویژگی دیگر Arnold RenderView نام دارد که پس از ایجاد صحنه اصلی و تعریف افکت‌ها، رندر واقعی را به صورتی خیره کننده به کاربر ارائه می‌دهد.

با این حال همه این ویژگی‌ها به این معنی هستند که مایا یک ابزار بسیار پیشرفته است و در نتیجه رابط کاربری و یادگیری آن حتی می‌تواند از 3Ds Max هم سخت‌تر باشد و به هیچ عنوان استفاده از آن برای مبتدیان توصیه نمی‌شود. مایا یک برنامه سه‌بعدی بسیار گران است که مناسب حرفه‌‌ای‌هایی است که به دنبال کارهای درجه یک هالیوودی هستند.

به طور کلی ما متوجه شدیم که مایا یک نرم‌افزار شعبده‌بازی واقعی است که تقریباً هرچیزی را می‌توان از داخلش بیرون کشید. این برنامه مثل Blender و برخلاف 3Ds Max بر روی ویندوز، مک و لینوکس قابل دسترس است و اشتراک آن هم به صورت سالانه و ماهیانه و سه ساله می‌باشد.

4. ZBrush

نرم‌افزار سه‌بعدی ZBrush
  • سیستم عامل: ویندوز، مک

  • دلایلی برای خریدن:

قابلیت رندرینگ عکس

مجموعه‌ای گسترده از پلاگین‌ها

مناسب برای چاپگر سه‌بعدی

طراحی غیر خطی

  • دلایلی برای نخریدن:

رابط کاربری آن ممکن است برخی کاربران مبتدی را فراری دهد

 

Zbrush در حقیقت یک نرم‌افزار انقلابی واقعی در حوزه سه‌بعدی است. این برنامه مانند Adobe Substance 3D modeler از یک سیستم مبتنی بر قلم مو استفاده می‌کند، این قابلیت به کاربران اجازه می‌دهد تا چیزهایی مثل خاک رس را به صورت دیجیتال شبیه‌سازی کنند، این قابلیت برای مجسمه‌سازی سه‌بعدی بسیار کارآمد است. یکی دیگر از قابلیت‌های منحصر‌به فرد Zbrush "رسوب گیری مجازی" است که پرینت سه‌بعدی را به صورت عالی خروجی می‌دهد. در نهایت با همه این قابلیت‌ها Zbrush ثابت کرده که یکی از بهترین نرم‌افزارهای سه‌بعدی است.

اگر به طراحی سه‌بعدی علاقه دارید، این برنامه یک انتخاب طبیعی برای شماست. اشیاء سه‌بعدی که در Zbrush درست می‌کنید حس و حال طراحی دستی را منتقل می‌کند. با این برنامه شما می‌توانید واقعاً روی مجسمه‌سازی با جزئیات تمرکز کنید. با هر متر و معیاری این برنامه یکی از بهترین‌ها است، چه برای مجسمه‌سازی یا چاپ سه‌بعدی.

البته قابلیت‌های Zbrush به همین جا ختم نمی‌شود!

با این نرم‌افزار می‌توانید قلم‌های حساس به فشار درست کنید و در تبلت‌های گرافیکی از آن استفاده کنید. این یک روش مدل‌سازی محبوب برای فیلم‌سازان، هنرمندان دیجیتال و بازی‌سازان است.

یکی دیگر از ویژگی‌های محبوب Zbrush، مسیر تولید غیرخطی آن است. این ویژگی به شما اجازه می‌دهد یک طرح را به ورژن قبلی بازگردانید، یک ویرایش انجام دهید، سپس دوباره به جلو و ورژن جدیدتر بروید (رول کنید). این انعطاف‌پذیری بی‌نظیر اجازه می‌دهد تا اشتباهات، تغییرات ذهنی یا تکامل بخشی به طرح، قسمتی از فرآیند طراحی باشند. این نرم‌افزار با یک لایسنس دائمی و با یک بار خرید به صورت دائمی قابل دسترس است.

5. SketchUp

برنامه مدلسازی سه‌بعدی SketchUp
  • سیستم عامل: ویندوز، مک

  • دلایلی برای خرید:

رایگان برای استفاده شخصی/خانگی

استفاده آسان

عالی برای شروع

  • دلایلی برای نخریدن:

فقدان ویژگی فتورئالیستی

بدون امکان رندر داخلی

SketchUp با رابط کاربری ساده خود یکی از قابل دسترس‌ترین نرم‌افزارهای مدل‌سازی سه‌بعدی است که می‌توانید پیدا کنید. اما در پشت این نمای ساده یک ابزار قدرتمند نهفته است که می‌تواند برای هنرمندان، معماران و طراحان با تجربه راضی کننده باشد.

در بررسی،ما فهمیدیم که با یکی از بهترین‌ نرم‌افزارهای سه‌بعدی طرف هستیم. این ابزار برای کسانی است که به اشیاء و رندر بسیار دقیق نیاز دارند اما نمی‌خواهند از الگوها یا اشیاء سه‌بعدی آماده استفاده کنند. این ویژگی تمرکز بر دقت مدل‌سازی، آن را به یکی بهترین برنامه‌ها برای چاپ سه‌بعدی تبدیل کرده است. این نرم‌افزار را برای طراحی محصول، معماری و مهندسی بسیار توصیه می‌کنیم اما در نهایت ما دریافتیم که بهترین کار این است که بتوانید اشیاء را به صورت سه‌بعدی برای چاپگر سه‌بعدی بسازید.

برای این نرم‌افزار شما چهار نسخه را خواهید یافت که هرکدام مجموعه ابزار بهتری را برای استفاده حرفه‌ای تر در اختیار شما قرار می‌دهند. SketchUp Free به کاربران خانگی اجازه می‌دهد اشیاء سه‌بعدی را مستقیماً در مرورگر خود بسازند. اشتراک SketchUp Go برای مدل‌سازی در iPad و وب است. SketchUp Pro ابزارهای بسیار بیشتری را با قابلیت سازگاری با مرورگر، دسکتاپ، تبلت و موبایل ارائه می‌دهد. SketchUp Studio فقط با ویندوز کار می‌کند که پیشرفته‌ترین نسخه است و بر مدل‌های واقع‌گرایانه و انیمیشن تمرکز دارد.

برای یادگیری کار با SketchUp پس از دنبال کردن چند آموزش ساده، می‌توانید شروع به ساخت اشکال هندسی کنید. ما متوجه شدیم نسخه رایگان این برنامه برای نمونه‌سازی مفهومی بهترین گزینه است. بنابراین نگران هزینه‌ هم نباشید و قدم به دنیای سه بعدی بگذارید.

کلام آخر

نرم‌افزارهای مدل‌سازی سه‌بعدی

هر نرم‌افزار سه بعدی برای طیف مشخصی از کاربران ویژگی‌های بهتری را ارائه می‌دهد. با تجربه و مشورت می‌توانید بهترین را برای مقاصد خود پیدا کنید. اگر به دنیای سه‌بعدی علاقه دارید توصیه می‌کنیم بخش مدلسازی و طراحی سه‌بعدی سایت ما را دنبال کنید.

کنجکاوی ما در دنیای سه بعدی هنوز به انتها نرسیده...

منبع:

حبیب عرب

حبیب عرب

حبیب عرب هستم لیسانس زبان و ادبیات انگلیسی دارم و به زبان های فرانسه و اسپانیولی هم مسلطم بیش از 12 سال است در حوزه ترجمه زبان فعالم . علاقه ام به زبان های خارجی به طرف تولید محتوا و مقاله نویسی تجربی هدایتم کرد. از آنجایی که ...

دیدگاهی در مورد “بررسی بهترین نرم‌افزارهای سه‌بعدی (2024)

  1. آرشاویر گفت:

    چه مقایسه ی عالی، ممنون. در ضمن عکس ۳Ds Max رو عالی در آوردید.

    1. مدیرسایت گفت:

      ممنون که نظرتون رو اعلام کردین این بهمون کمک میکنه تا در آینده محتوا هایی رو تولید کنیم که شما کاربران بیشتر علاقه دارید بهشون

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مقالات اخیر
سبد خرید
ما از کوکی ها برای بهبود تجربه شما در وب سایتمان استفاده می کنیم. با مرور این وب سایت، شما با استفاده از کوکی ها موافقت می کنید.
شروع به تایپ کردن برای دیدن محصولاتی که دنبال آن هستید.
فروشگاه
خانه